٢٣ بهمن ١٣٩٠
تحليلمحتواي (پيامهاي فرهنگي)
تحليلمحتواي (پيامهاي فرهنگي) نشريه هاي حوزه خانواده (تير و شهريور 1389)
سيدمجتبي رضوي طوسي ـ ليلا باقري
چکيده
گردآوري دادههاي فرهنگي، به منظور رفع كمبود اطلاعات از فعاليتهاي فرهنگي جامعه، يكي از انتظارهايي است كه ميتوان از اولياي امور فرهنگي داشت. سياستگذاران فرهنگي به دليل كمبود اين اطلاعات، دشواريهاي بسياري داشته و در پيريزي سياستهاي كلان فرهنگي با موانع جدي روبهرو بودهاند، بنابراين ارائه سيمايي عيني از وضعيت فرهنگي كشور منوط به روشي معتمد و جامع است. از آنجا که نشريههاي حوزه خانواده در کشور جزو کالاهاي فرهنگي به شمار ميآيد و تأثير بسزايي بر فرهنگ جامعه دارد، پژوهش حاضر پايهريزي و انجام شد تا با بررسي و شناخت بيشتر، محتواي نشريههاي حوزه خانواده خصوصاً پيامها و مطالب فرهنگي آن را ـ که در دورهاي يکماهه به مخاطب ارائه ميدهند ـ بررسي کنيم و به تصويري از اين پيام دست يابيم. براي تحقق اين هدف يکي از مهمترين موضوعهاي مدنظرمان عبارت است از:
ـ بررسي دقيق مسائل فرهنگي قابل توجه نشريهها، عکسها و آگهيهاي همۀ نشريههاي مورد پژوهش و تحليلمحتواي آنها.
اهمّ يافتههاي پژوهش عبارت است از:
ـ بيش از سه چهارم تيترهاي روي جلد اين مجلهها با اخبار روز همخواني ندارد.
ـ مطالبي که مستقيم به روابط والدين و فرزندان، روابط فرزندان با هم و روابط کل اعضاي خانواده پرداخته باشد، بسيار اندک است که توصيه ميشود توجه بيشتري به اين مطالب شود.
واژگان کليدي
کارکرد خانواده، موضوع تبليغات، رويکرد فرهنگي
سيدمجتبي رضوي طوسي ـ ليلا باقري
چکيده
گردآوري دادههاي فرهنگي، به منظور رفع كمبود اطلاعات از فعاليتهاي فرهنگي جامعه، يكي از انتظارهايي است كه ميتوان از اولياي امور فرهنگي داشت. سياستگذاران فرهنگي به دليل كمبود اين اطلاعات، دشواريهاي بسياري داشته و در پيريزي سياستهاي كلان فرهنگي با موانع جدي روبهرو بودهاند، بنابراين ارائه سيمايي عيني از وضعيت فرهنگي كشور منوط به روشي معتمد و جامع است. از آنجا که نشريههاي حوزه خانواده در کشور جزو کالاهاي فرهنگي به شمار ميآيد و تأثير بسزايي بر فرهنگ جامعه دارد، پژوهش حاضر پايهريزي و انجام شد تا با بررسي و شناخت بيشتر، محتواي نشريههاي حوزه خانواده خصوصاً پيامها و مطالب فرهنگي آن را ـ که در دورهاي يکماهه به مخاطب ارائه ميدهند ـ بررسي کنيم و به تصويري از اين پيام دست يابيم. براي تحقق اين هدف يکي از مهمترين موضوعهاي مدنظرمان عبارت است از:
ـ بررسي دقيق مسائل فرهنگي قابل توجه نشريهها، عکسها و آگهيهاي همۀ نشريههاي مورد پژوهش و تحليلمحتواي آنها.
اهمّ يافتههاي پژوهش عبارت است از:
ـ بيش از سه چهارم تيترهاي روي جلد اين مجلهها با اخبار روز همخواني ندارد.
ـ مطالبي که مستقيم به روابط والدين و فرزندان، روابط فرزندان با هم و روابط کل اعضاي خانواده پرداخته باشد، بسيار اندک است که توصيه ميشود توجه بيشتري به اين مطالب شود.
واژگان کليدي
کارکرد خانواده، موضوع تبليغات، رويکرد فرهنگي
مطالب مرتبط
٢٦ فروردين ١٤٠٣
رزومه دکتر زهرا شهرزاد
٢٤ بهمن ١٤٠٢
بیانیه علمی شورای علمی جشنواره شانزدهم
٢٤ بهمن ١٤٠٢
متن سخنان دکتر قاسم زائری؛ دبیر جشنواره شانزدهم
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید