٢٣ بهمن ١٣٩٠
فرهنگ سازي و بازنمايي نهاد خانواده در تلويزيون
فرهنگ سازي و بازنمايي نهاد خانواده در تلويزيون
با توجه به سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران
حسن بشير ـ علي اسکندري
چکيده
امروزه رسانههاي جمعي به عنصري مهم تبديل شده و بر همۀ عرصههاي زندگي اعم از اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي نفوذي انکارناپذير دارد. تلويزيون ايران که در سطحي کلان هدف خود را انسانسازي و ايفاي نقش دانشگاهي بزرگ معرفي کرده بايد در ايفاي نقشي فرهنگساز به شکل جدي ورود پيدا کند.
از اين رو، در اين مقاله ابتدا به چگونگي فرهنگسازي رسانهها در ابعاد گوناگون فرهنگ ميپردازيم و در ادامه با توجه به اهميت نهاد خانواده در جوامع امروزي، چگونگي بازنمايي آن را در متون تلويزيوني بررسي خواهيم کرد. به همين منظور ابتدا پس از بيان تقسيمبنديهايي از فرهنگ، آن را به سه حوزۀ اصلي باورهاي بنيادين، ارزشها و هنجارها و رفتارها تقسيم ميکنيم و سپس نحوۀ ورود رسانه در هر کدام از اين ابعاد را با توجه به اصول سند چشمانداز بررسي ميکنيم.
در نهايت اينکه رسانهها به منظور فرهنگسازي در جامعه و بهخصوص نهاد خانواده بايد در گام نخست تغييراتي را در سطح باورهاي بنيادين و در ادامه در سطح ارزشها و هنجارها به وجود آورند؛ همچنين برنامهريزي بر روي باورهاي بنيادين که در قاعدۀ هرم قرار دارد، بسيار تأثيرگذارتر از انواع ديگر هرم خواهد بود، چراکه اين بُعد از فرهنگ اگرچه ممکن است کمرنگ شود، هيچگاه از بين نخواهد رفت.
واژگان کليدي
تلويزيون، سند چشم انداز بيست ساله، فرهنگ سازي، بازنمايي، خانواده
با توجه به سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران
حسن بشير ـ علي اسکندري
چکيده
امروزه رسانههاي جمعي به عنصري مهم تبديل شده و بر همۀ عرصههاي زندگي اعم از اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي نفوذي انکارناپذير دارد. تلويزيون ايران که در سطحي کلان هدف خود را انسانسازي و ايفاي نقش دانشگاهي بزرگ معرفي کرده بايد در ايفاي نقشي فرهنگساز به شکل جدي ورود پيدا کند.
از اين رو، در اين مقاله ابتدا به چگونگي فرهنگسازي رسانهها در ابعاد گوناگون فرهنگ ميپردازيم و در ادامه با توجه به اهميت نهاد خانواده در جوامع امروزي، چگونگي بازنمايي آن را در متون تلويزيوني بررسي خواهيم کرد. به همين منظور ابتدا پس از بيان تقسيمبنديهايي از فرهنگ، آن را به سه حوزۀ اصلي باورهاي بنيادين، ارزشها و هنجارها و رفتارها تقسيم ميکنيم و سپس نحوۀ ورود رسانه در هر کدام از اين ابعاد را با توجه به اصول سند چشمانداز بررسي ميکنيم.
در نهايت اينکه رسانهها به منظور فرهنگسازي در جامعه و بهخصوص نهاد خانواده بايد در گام نخست تغييراتي را در سطح باورهاي بنيادين و در ادامه در سطح ارزشها و هنجارها به وجود آورند؛ همچنين برنامهريزي بر روي باورهاي بنيادين که در قاعدۀ هرم قرار دارد، بسيار تأثيرگذارتر از انواع ديگر هرم خواهد بود، چراکه اين بُعد از فرهنگ اگرچه ممکن است کمرنگ شود، هيچگاه از بين نخواهد رفت.
واژگان کليدي
تلويزيون، سند چشم انداز بيست ساله، فرهنگ سازي، بازنمايي، خانواده
مطالب مرتبط
٢٦ فروردين ١٤٠٣
رزومه دکتر زهرا شهرزاد
٢٤ بهمن ١٤٠٢
بیانیه علمی شورای علمی جشنواره شانزدهم
٢٤ بهمن ١٤٠٢
متن سخنان دکتر قاسم زائری؛ دبیر جشنواره شانزدهم
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید