بازخوانی یک کتاب؛

روایت پیاده‌روی اربعین

روایت مردم‌شناختی و جامعه‌شناختی از پیاده‌روی اربعین
روایت پیاده‌روی اربعین

کتاب روایت پیاده‌روی اربعین، مشتمل بر ۱۷ روایت مردم‌شناختی و جامعه‌شناختی از پیاده‌روی اربعین است که با هدف شناخت حیات دینی و اجتماعی کنونی ایرانیان و خاورمیانه و نیز سایر شیعیان تحقیق و تدوین شده و در سال ۱۳۹۸ از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

به استناد مقدمه این کتاب، رویداد پیاده‌روی اربعین نظر بسیاری از تحلیلگران را در داخل کشور، منطقه و جهان به سوی خود برگردانده است اما این رویداد در داخل وخارج از کشور دستمایه  تفسیرهای متنوع و متفاوتی قرار گرفته است که با ملاحظه سویههای متنوع و متعدد این آیین و نیز مناقشات سیاسی و فکری جاری چندان جای تعجب ندارد. آنها تأکید می‌کنند سیاستمداران و گروههای سیاسی و جریانهای فکری در چارچوب علایق و منافع خویش این رویداد را تفسیر میکنند و میکوشند معناهای مدنظرخویش را به این آیین تحمیل کنند و حتی الامکان به آن رنگ و بوی علایق خودشان را بدهند. 

ناظران این اثر که در سال ۱۳۹۶ تدوین شده با بیان اینکه درخصوص این آیین، داده (data) و گزارش‌های مستند زیادی وجود ندارد، به فقدان پژوهشهای میدانی در این باره اشاره می‌کنند و چنین توضیح می‌دهند که طرح پژوهشی «تدوین گزارشهای توصیفی از پیادهروی اربعین» اساساً با این هدف طراحی شد که شناختی عمیقتر و از درون از این آیین به دست دهد؛ شناختی دور از سوگیری و فارغ از پروپاگاندا. آنها هدف از تعریف چنین پژوهشی را دستیابی به گزارشهای دقیق توصیفی و در واقع مجموعهای از دادهها و یافتهها بیان کرده‌اند.


به استناد مقدمه این کتاب، نمونه یا پیشینه‌‌ای از تدوین گزارشهای توصیفیِ محققانه و مبتنی بر جزئیات از چنین واقعهای در ایران نمیتوان یافت. آنچه در این کتاب منتشر شده است، گزارش محققانی است که با حضور در راهپیمایی اربعین، تلاش کرده‌اند توصیف دقیق و روایت محققانه از آنچه مشاهده کردهاند، ارائه دهند. محققان این طرح در تدوین گزارش نهایی عمدتاً فرم گزارش روایی و گزارش توصیفی متعارف و درمواردی فرم یا ژانر سفرنامه را برگزیدهاند.

گردآورندگان این اثر با اشاره به اینکه  گزارشهای درج‌شده در این کتاب، ساختار مشابه و کیفیت یکسانی ندارند و عاری از داوریهای شخصی و کلیگوییهای معمول هم نیستند، اما تأکید می‌کنند که «در لابهلای متون این کتاب با توصیفها و روایتهایی از میدان تحقیق مواجه میشویم که تازه و شایان توجهاند. نویسندگانِ گزارشها، روایتهایی از زائران ایرانی و عراقی و پاکستانی و ... ارائه میکنند که برخلاف برداشت رسانهای مسلط، از تنوع وتکثر علایق و انگیزهها در این جمعیت خبر میدهند؛ تنوعی که البته در پسزمینه باوری واحد-اعتقاد به اهمیت و عظمت حادثه کربلا- جریان مییابد که همواره از مهمترین مبانی هویتی شیعیان بوده است.»

۱۷ گزارش‌ منتشرشده در این کتاب در چهار فصل تدوین شده است: «روایت تطبیقی»، «تحلیل اجتماعی»، «روایت فرهنگی» و «روایت توصیفی». ویژگی بارز مجموعه حاضر که در ۹۷۱ صفحه تدوین شده آن است که محققانی با گرایشهای مختلف تلاش کردهاند تا آنجا که در توانشان بوده است مشاهد‌ه‌ها و تجربیات‌شان را به نحوی مبسوط و با زبانی شفاف روایت کنند. در بیشتر متنها ردپای واضحی از«دغدغههای» خود محققان برجای مانده است. این دغدغهها گاه کاملاً منطبق بر نگاههای رسمی است و گاه از سنخ بحثهای روزمره و گاه نیز رنگوبویی تحلیلی ومنتقدانه به خود گرفته است.

همۀ هدف و امید  گردآورندگان مجموعه این بودکه  بهواسطه مطالعه راهپیمایی اربعین، گامی در شناخت حیات دینی  و اجتماعی کنونی ایرانیان و خاورمیانه و نیز سایر شیعیان برداشته شود. 


سخنرانی دکتر حسین سراج زاده در برنامه معرفی کتاب «روایت پیاده روی اربعین»

سخنرانی دکتر محمدرضا جوادی یگانه در برنامه معرفی کتاب «روایت پیاده روی اربعین»

سخنرانی احمد مسجدجامعی در برنامه معرفی کتاب «روایت پیاده روی اربعین»

سخنرانی دکتر پویافر در برنامه معرفی کتاب «روایت پیاده روی اربعین»

سخنرانی دکتر فاطمه جواهری در برنامه معرفی کتاب «روایت پیاده روی اربعین»

گزارش رونمایی کتاب «روایت پیاده‌روی اربعین»






برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید