وزیر فرهنگ در آیین رونمایی از پوستر «شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی»:

جشنواره پژوهش فرهنگی باید نقطه جهش در پژوهش‌های فرهنگی کشور باشد

پوستر همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران نیز رونمایی شد.
جشنواره پژوهش فرهنگی باید نقطه جهش در پژوهش‌های فرهنگی کشور باشد

آیین رونمایی از پوستر «شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی» و همایش «مسجد و نظم اجتماعی در ایران»، سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این برنامه محمدمهدی اسماعیلی ضمن تبریک ۱۷ مرداد به مناسبت روز خبرنگار، برگزاری آیین رونمایی از پوستر دو رویداد بزرگ فرهنگی هم‌زمان با تکریم این روز را فرصتی خوب دانست و درباره فلسفه ایجاد پژوهشگاه و فعالیت‌های پژوهشی آن، اظهار داشت: از همکارانم در وزارتخانه و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به دلیل تدارک و اجرای این دو رویداد بزرگ فرهنگی تشکر می‌کنم. امسال شانزدهمین دوره جشنواره بین‎‌المللی پژوهش‌ فرهنگی پس از وقفه‌ای برگزار خواهد شد. در تدارک برگزاری این رویداد، شورای سیاست‌گذاری خوبی با حضور اساتید برجسته حوزه علوم‌اجتماعی دانشگاه‌های کشور، نخبگان و حوزه‌های علمیه تشکیل شد. بنای دولت استفاده از همه ظرفیت‌های نخبه‌ای برای حکمرانی مطلوب در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. بنای این دولت که با نام مردمی خود، برخاسته از اراده‌های مردم عزیز است، بر این است که بتواند مشارکت گسترده‌ای از همه اندیشمندان، نخبگان و فضلا برای ارتقای فعالیت‌ها فراهم آورد. ما رویدادهای فرهنگی مثل جشنواره یا همایش را صرفاً برای انجام آن، برگزار نمی‌کنیم؛ معضلی که همواره در برگزاری رویدادهای علمی در کشور وجود دارد. ما این برنامه‌ها را با هدف‌گذاری دقیقی انجام می‌دهیم و اساساً پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را به همین دلیل ایجاد کرده‌ایم. فلسفه حضور پژوهشگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا حضور برخی ادارات و دفاتر مطالعاتی در دیگر بخش‌های وزارتخانه، این است که حلقه واسطی برای جهت‌دهی مقالات، کتب و پژوهش‌ها و استفاده از آن‌ها در موضوع حکمرانی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای باشند. پژوهشگاه مانند دانشگاه نیست که صرفاً مسئله ارتقای اعضای هیئت‌علمی در آن در اولویت باشد، بلکه فلسفه اصلی آن این است که بتواند به‌عنوان حلقه واسط، هم خود پژوهش‌های کاربردی برای وزارتخانه انجام دهد و هم بتواند از اعضای بیرونی و نخبگان استفاده کند.

وی در اشاره به اهمیت جایگاه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به‌عنوان پژوهشگاه وزارت ارشاد، یادآور شد: امروز پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش محوری در انجام کارهای پیمایشی و نظرسنجی در کشور ایفا می‌کند. در حال حاضر مرکز رصد فرهنگی کشور که در پژوهشگاه مستقر است، کاربردی‌ترین نظرسنجی‌ها را به‌طور هفتگی انجام و در اختیار تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور قرار می‌دهد. ما نیز به‌طور هفتگی نتایج این پژوهش‌ها را به مجموعه‌های تصمیم‌ساز، رؤسای سه قوه، شوراهای عالی، وزرا و نهادهای مرتبط ارائه می‌کنیم. بنده به‌شخصه نتایج پژوهش‌ها را مرتباً به دولت اعلام می‌کنم. اگر به‌طور مثال مطابق یک نظرسنجی مردم منطقه‌ای ناراضی باشند، آن را خدمت رئیس‌جمهور عرضه می‌کنم و ایشان بر مبنای آن دستور صادر می‌کنند. ما امروز معتبرترین نظرسنجی‌ها را در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به‌عنوان مرکز و مرجع رسمی رصد کشور، انجام می‌دهیم. خواهشم این است که همکارانم در این مجموعه جشنواره و همایش پیش‌رو را به یک نقطه پرش در پژوهش‌های فرهنگی کشور و نقطه جهش در استفاده از نتایج پژوهش‌ها تبدیل کنند که انشاءالله با همکاری دکتر قاسم زائری رئیس پژوهشگاه، این رویداد فرهنگی مهم در این مسیر برگزار خواهد شد.

مسجدکانون است/ حوزه‌های دیگر باید حول آن شکل بگیرند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از عنوان همایش «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» به زیبایی یاد کرد و درباره اهمیت و نقش محوری مسجد در تمدن اسلامی و زیست‌بوم فرهنگی ایران، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مسجد، محور همه فعالیت‌ها در زیست‌بوم فرهنگی ایران است. ایران عزیز ما از زمانی که ورود اسلام را تجربه کرده، به یک شکل تمدنی و نوعی هم‌نشینی جذاب بین عناصر مختلف رسیده است. بنده همواره از میدان امام اصفهان به‌عنوان یک نماد تمدنی یاد می‌کنم که در ضلع شمالی آن، مسجد حضرت امام، سمت راست آن مسجد شیخ لطف‌الله به‌عنوان محل آموزش، عالی‌قاپو در روبه‌روی آن به‌عنوان مرکز حکمرانی و سیاست و بازار قیصریه در جنوب میدان به‌عنوان محل اقتصاد، قرار دارد. این میدان، هم‌نشینی جذاب اقتصاد، سیاست و فرهنگ ذیل توحید را نشان می‌دهد؛ یک طراحی زیبا از جامعه تمدنی و توحیدی که مبتنی بر مسجد ایجاد شده است. نگاه ما در نظام جمهوری اسلامی چنین است؛ یعنی مسجد کانون است و حوزه‌های دیگر حول آن شکل می‌گیرند. اگر می‌گوییم دولت دینی تشکیل شده، این دولت همراه با معماری دینی است. برخی گمان می‌کنند که ما همواره به دنبال این هستیم که پسوندی ایجاد کنیم، در حالی که ذات این موضوع وصله‌پینه‌ای نیست. ذات دین اسلام بر این مبنا قرار گرفته که دنیا و آخرت کنار هم جمع شوند و این در مسجد اتفاق می‌افتد. مسجد محل برگزاری اجتماعات، ایثار و فداکاری، حضور گروه‌های مختلف برای تبادلات گوناگون، شکل‌گیری پیوندها و عاطفه‌ها و به‌طور کلی انسجام ملی است. همه این موارد در نگاه دقیق به پیوند مسجد با ساختارهای اجتماعی به وقوع می‌پیوندد. انشاءالله همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران هم با این نگاه برگزار خواهد شد.

اسماعیلی در پایان به دیگر اقدامات موردنظر در حوزه مسجد در نهادهای این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: امروز در ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، برنامه‌های مفصلی برای رسیدن به این نقطه داریم. در برنامه هفتم هم برای مسجدمحوری حکم مستقلی پیش‌بینی شده است که پس از ابلاغ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آن خواهد بود. در حوزه فعالیت‌های بینابخشی نیز، موضوع حضور قرآن را قوی‌تر از گذشته پی می‌گیریم. اگر می‌خواهیم در مقابل امواج سهمگینی که کیان و هویت خانواده‌های ما را هدف قرار داده بایستیم، باید مساجد را از حضور جوانان، کودکان و نوجوانان پر کنیم. ما برای واکسینه‌کردن جامعه باید به مسجد پناه ببریم. در این راستا مقرر است همکاران معاونت قرآن و عترت برنامه‌های متنوع و جذابی را در اول هر ماه قمری برگزار کنند. ما بر آن هستیم تا نغمه و نورانیت قرآن در جامعه گسترش یابد.


 قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی نیز درباره برگزاری این دو رویداد فرهنگی اذعان کرد: امروز آیین رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی و همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران برگزار می‌شود؛ رویداد اول شناسه اصلی پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیانگر اهتمام وزارتخانه در بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی حوزه فرهنگ و هنر است. همایش مسجد هم به‌عنوان دومین رویداد فرهنگی، پیرو شعار محوری نهضت بازگشت به مسجد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود که در آن تلاش می‌کنیم در راستای احیای جایگاه اجتماعی و فرهنگی مسجد در جامعه ایران به‌مثابه نهادی اجتماعی، از نتایج محققان و پژوهشگران به‌منظور حل برخی تعارضات فرهنگی و اجتماعی استفاده کنیم. پیش از این جلسات شورای سیاست‌گذاری این دو برنامه با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده و امروز آیین رونمایی از پوستر آن‌ها که مقارن با روز خبرنگار است، برگزار می‌شود. جشنواره پژوهش فرهنگی در آذرماه و همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران در اسفندماه امسال برگزار خواهند شد.

زائری ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار، از حضور خبرنگاران حاضر در برنامه تشکر و قدردانی کرد.

در پایان این برنامه پوستر این دو رویداد فرهنگی، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.




گزارش تصویری ایکنا

گزارش تصویری شبستان

گزارش تصویری ایرنا



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید