کمیته ارزیابی بررسی می‌کند؛

تصحیح نسخه خطی حاشیه بر شرح قدیم تجرید الاعتقاد

تصحیح نسخه خطی حاشیه بر شرح قدیم تجرید الاعتقاد

کمیته ارزیابی طرح پژوهشی موظفی حوریه شجاعی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) با عنوان «تصحیح نسخه خطی حاشیه بر شرح قدیم تجرید الاعتقاد» یکشنبه اول مرداد 1402 ساعت 10 تا 12 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه، در این نشست حامد آرضایی (عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق ع) ، سید محمود یوسف‌ثانی (عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه)، علی اوجبی (نویسنده، مصحح، مترجم و محقق شاخص آثار فلسفی و ناظر طرح)، علی سروری مجد (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، میثم مهدیار(معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، محمدرضا روحانی (رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ پژوهشگاه) طرح پژوهشی موظفی حوریه شجاعی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مجری طرح) را ارزیابی خواهند کرد.


کتاب «تجریدالاعتقاد» از مهم‌ترین منابع کلام شیعی به روش فلسفی با ایجاز و اختصار، نگاشته خواجه نصیرالدین طوسی (597- 672 ه.ق) است که در همان زمان تألیف، شهرت یافت و موجب درخشندگی کلام شیعی شد. این کتاب مشتمل بر شش مقصد است. دو مقصد اول به منزلۀ مقدمه بر اصول و مبانی مباحث کلامی، متضمن بیان مبانی وجودشناسی، جهان‌شناسی و معرفت‌شناسی علم کلام است. با توجه به خصوصیات کم‌نظیر این اثر، شروح و حاشیه‌های فراوانی بر آن نگاشته شد. در بین شرح‌ها و حاشیه‌های فراوانِ کتاب «تجریدالاعتقاد»، کتاب «حاشیه بر شرح قدیم تجرید الاعتقاد»  برای این که در تبیین آراء فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی سهم بسزایی دارد، شایسته و سزاوار تصحیح شناخته شده است. این تصحیح توسط حوريه شجاعی و بر اساس چهار نسخه‌ای که از جهت تاریخ کتابت قدیمی‌تر و به زمان مصنف نزدیک‌تر بوده، از نسخ خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، با روش بینابین انجام شده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید