در دیدار رئیس پژوهشگاه با برخی از مراکز پژوهشی و فعالان علوم اجتماعی بومی شهر مشهد مطرح شد:

حمایت از راه‌اندازی رصدخانۀ فرهنگی خراسان فرهنگی بزرگ

حمایت از راه‌اندازی رصدخانۀ فرهنگی خراسان فرهنگی بزرگ

هم‌اندیشی رئیس و معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با جمعی از نخبگان حوزه علوم انسانی و اجتماعی مشهد، شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این نشست که با حضور حسین افخمی روحانی (عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و  ریاست پژوهشکده زیارت دانشگاه فردوسی مشهد)، محمدرضا قائمی‌نیک (عضو هیات علمی دانشگاه رضوی و دبیر علمی همایش ملی سبک زندگی)، میثم ظهوریان (معاون طرح و برنامه بنیاد کرامت آستان قدس)، باغسنگانی و علی محمدزاده (از همکاران پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد)، سعید خورشیدی (مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در شهر مشهد)، داوود حسین‌پور (از مجموعه تربیتی نوها)، نعمتی (از پژوهشکده مطالعات علوم انسانی اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد) و هادی راهچمنی (از پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی) برگزار شد، قاسم زائری (رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و میثم مهدیار (معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) درخصوص ظرفیت‌ها و کلان‌پروژه‌های در دست اقدام پژوهشگاه و زمینه‌های استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد در این حوزه‌ها با حاضران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای این جلسه، مهدیار با معرفی بخش‌های مختلف پژوهشگاه به ارائه فهرستی از فعالیت‌های کلان در دست اقدام پژوهشگاه پرداخت. حاضران نیز در ادامه درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد از جمله مساله زیارت و سند ملی زیارت، طرح‌های توسعه‌ بافت‌ اطراف حرم مطهر امام رضا موسوم به طرح تاش، اقتصاد فرهنگ در شهر مشهد، جایگاه ادبیات و هنر حماسی در مشهد و خراسان، ظرفیت‌های عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری در مشهد، الگوی مسجد مدرسه‌ در مشهد به اظهار نظر پرداختند.


قاسم زائری رئیس پژوهشگاه نیز در ادامه  به بیان ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری میان پژوهشگاه و نخبگان حوزه علوم اجتماعی و انسانی در مشهد پرداخت. رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات حمایت از راه‌اندازی رصدخانۀ فرهنگی خراسان فرهنگی بزرگ به‌مثابه یک اقلیم، حمایت از گزارش‌های علمی در حوزه رصد فرهنگی با موضوع مسائل و ظرفیت‌های فکری و فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد،  حمایت از راه اندازی میز تخصصی زیارت در پژوهشگاه، حمایت از تولید ادبیات پیرامون پیوست‌نگاری فرهنگی در طرح‌های توسعه‌ای شهر مشهد، حمایت از ترجمه و تالیف علمی در بحث زیارت، حمایت از تولید ادبیات علمی با توجه به ابعاد فراملی فرهنگی و اجتماعی ظرفیت‌های مشهد همچون زیارت، زبان فارسی، تصوف در آسیای میانه، شبه قاره و حتی قلمرو پیمان شانگهای،  حمایت از الگوپردازی مسجد مدرسه‌ها در مشهد در قالب همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی که سال جاری در پژوهشگاه برگزار می‌شود را از زمینه‌های حمایتی پژوهشگاه از پژوهشکده‌های مطالعات علوم انسانی اسلامی و زیارت دانشگاه فردوسی و مجموعه‌های علمی و فرهنگی فعال حوزه علوم اجتماعی و فرهنگی شهر مشهد عنوان کرد. 

در پایان این نشست امضای تفاهم نامه میان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشکده زیارت دانشگاه فردوسی مشهد در هفته آینده به‌عنوان گام اول همکاری مورد توافق طرفین قرار گرفت.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ هنر ارتباطات همچنین در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، به همراه میثم مهدیار معاون پژوهشی پژوهشگاه از پژوهشکده علوم اسلامی رضوی بازدید کردند. این پژوهشکده به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی وابسته است. 

در این نشست حجت‌الاسلام مردانی، سرپرست پژوهشکده علوم اسلامی رضوی و معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام شیرازی مدیر گروه فقه، حجت‌الاسلام کریمی، مدیر گروه کلام و فلسفه و ملکی مدیر گروه حدیث پژوهی حضور داشتند.

 
در این جلسه درباره چگونگی ارتباط میان دو طرف و نوع همکاری‌ها گفتگو شد.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید