کتاب «روان‌شناسی ارتباطات و اقناع» نقد می‌شود

کتاب «روان‌شناسی ارتباطات و اقناع» نقد می‌شود

نشست تخصصی نقد کتابِ «روان‌شناسی ارتباطات و اقناع» شنبه 21 آبان 1401 ساعت  15 تا 17 به صورت مجازی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، برگزار می‌شود.

کتابِ «روان‌شناسی ارتباطات و اقناع» نوشته کلود شابرول (استاد دانشگاه سوربن) و میرونا رادو (کارشناس عالی آموزش تکمیلی بنگاه ادوانسیا) است که توسط محمدمهدی فتوره‌چی ترجمه و از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

در نشست نقد این کتاب، باقر ساروخانی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، محمود اسعدی (مدرس مدیریت رسانه) و محمد مهدی فتوره‌چی (مدرس علوم ارتباطات، پژوهشگر فضای مجازی و مترجم اثر)، سخنرانی خواهند کرد.

روان‌شناسی یکی از علومی است که از آغاز در حوزه علوم انسانی به عنوان موضوعی مهم و مورد توجه در رابطه با شناخت انسان مطرح بوده است. ارتباطات حوزه دیگری است که به شدت با رفتارها، گرایش‌ها و هنجارهای انسان در ارتباط است. اقناع و متقاعدسازی، موضوعی است که از هر دو جنبه روان‌شناسی و ارتباطات می‌تواند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. اینکه چه عاملی باعث می‌شود که انسان به مسئله‌ای ایمان بیاورد و نسبت به پذیرش آن متقاعد شود، موضوعی است که در حوزه مطالعات روان‌شناسی قابل بررسی است. از سوی دیگر، اینکه چه فرایند بیرونی باعث این اقناع می‌شود؟ چه عواملی در خلق اقناع، عوامل اساسی می‌گردد؟ چه شرایطی در ایجاد اقناع موثر است؟ چه پیام یا اقناع یا محتوای رسانه‌ای می‌توانند در متقاعد‌سازی انسان نقش کلیدی داشته باشند؟ این‌ها و ده‌ها سوال دیگر از این قبیل، اهمیت اقناع در روان‌شناسی و ارتباطات را مشخص می‌کند. اگر هدف مهم ارتباطات در عصر کنونی که به نظر می‌رسد از «عصر ارتباطات» عبور کرده و وارد «عصر گفتمان» شده است را ایجاد ایمان و اعتقاد به امری برای تثبیت معنای آن در ذهن انسان بدانیم، بنابراین می‌توان گفت که موضوع اقناع و متقاعدسازی، مهم‌ترین حوزه میان‌رشته‌ای میان روانشناسی و ارتباطات است.


دبیری این نشست را اسماعیل افقهی (عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، برعهده دارد.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از طریق نشانی زیر به صورت مجازی شرکت کنند:

       https://www.skyroom.online/ch/ricac/research



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید