انتشار مجدد «نمایه پژوهش»
شماره اول دوره جدید منتشر شد![انتشار مجدد «نمایه پژوهش»](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2021/05/750xauto_053110jeld-1-1 - 1.jpg)
شماره اول دوره جدید فصلنامه نمایه پژوهش، ویژه بهار ۱۴۰۰ منتشر شد. این فصلنامه با هدف اطلاعرسانی نتایج پژوهشهای مرتبط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه منتشر میشود. توجه جامعه علمی و مدیریتی کشور به پژوهشهای فرهنگی انجام شده از دیگر اهداف انتشار این فصلنامه است.
بر اساس آنچه سردبیر این فصلنامه در شماره اول آن نوشته: سیاست فصلنامه، گسترش، ارتقاء و انتشار دستاوردها و یافتههای پژوهشی کاربردی و مسألهمحور در حوزۀ فرهنگ، هنر و رسانه است که با هدف دسترسپذیری خلاصه نتایج پژوهشها، آ گاهیرسانی دربارۀ دیدگاههای پژوهشگران و صاحبنظران، جریانسازی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و ایجاد ارتباط خلاق و پویا بین پژوهشگران، صاحبنظران، مرا کز پژوهشی و فعالان این عرصه منتشر میشود.
این فصلنامه به موضوعاتی چون: فرهنگ، فرهنگ عمومی، سیاستگذاری فرهنگی، کتاب و نشر، اقتصاد فرهنگی، تولید و مصرف فرهنگی، مطالعات دینی، فرهنگی معاصر و تغییرات فرهنگی، توسعه فرهنگی، مسائل و مشکلات فرهنگی، ارتباطات و رسانه، فضای مجازی، مدیریت رسانه، سیاستگذاری حوزه رسانه، مطبوعات و مسائل مرتبط، حقوق و رسانه، اقتصاد رسانه و پژوهش و اخلاق پژوهش، پژوهش هنر، سینما و هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و موسیقی میپردازد.
«مقاله»، «یادداشت تحلیلی«، «نقد و بررسی کتاب»، «نشست»، «گفتگو» و «تازههای پژوهش و نشر» از بخشهای مختلف این نشریه است. در شماره اول این فصلنامه، گفتگوی مفصلی با محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره مهمترین برنامهها و طرحهای پژوهشی انجام شده است.
هویت فرهنگی کرونا؛ کرونایی شدن جهان، باورهای فرهنگی و شیوههای متکثر مواجهه با آن، سرمایه اجتماعی در ایران امروز و کاربست مفهوم سرمایهٔ اجتماعی، سه یادداشت منتشرشده در شماره اول است.
تأملی بر عدم امکان سیاستگذاری فرهنگی در ایران، چالشها و فرصتهای دین و دینداری در مواجهه با پاندمی کرونا در ایران، مسئولیت مدنی و کیفری ناشی از نقض حریم خصوصی کاربران فضای مجازی، عراق جدید و چالشهای امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی و شناسایی مسائل و راهکارهای بازاریابی و فروش کتاب در ایران عناوین مقالات مندرج در این شماره است.
در بخش نشستها نیز متن کامل دو نشست تخصصی در حوزه اقتصاد نشر و اخبار جعلی در دوران کرونا درج شده است. دو پیمایش ملی خانواده و مصرف کالاهای فرهنگی نیز در بخش معرفی پیمایش، معرفی شده است. در بخش نقد کتاب نیز سه کتاب «سیاست رسانهای و ارتباطات»، «انحراف در تعریف و اجتناب از تعمیق (نقدی بر کتاب مبانی ارتباط شناسی) و «درباره حق» نقد و بررسی شده است. تازهترین پژوهشها و کتابهای منتشرشده در حوزه فرهنگ نیز در دو بخش پایانی این فصلنامه، معرفی شدهاند.
شماره اول فصلنامه «نمایه پژوهش» با مدیرمسئولی محمد سلگی و سردبیری داریوش مطلبی در بهار ۱۴۰۰ منتشر شده است.
برای دریافت متن کامل این فصلنامه اینجاکلیک کنید
![جایگاه هنرمند باید در کنار سایر امدادگران دیده شود](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/06/80x80_041046taslimi1.jpg)
جایگاه هنرمند باید در کنار سایر امدادگران دیده شود
![دلالتهای تسکینی فرهنگ و هنر در عصر فاصلهگذاری](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/06/80x80_0812210523161.jpg)