محمدرضا مقدسیان:

ظرفیت‌های بالا به دلیل «ترسیدگی» به «تلنگر» تبدیل نمی‌شود

ظرفیت‌های بالا به دلیل «ترسیدگی» به «تلنگر» تبدیل نمی‌شود

نشست تخصصی «جشنواره بین‌المللی انیمیشن تهران؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸، با حضور دکتر فاطمه حسینی شکیب، محمدرضا مقدسیان و امیر سحرخیز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

فاطمه حسینی شکیب عضو هیأت علمی گروه انیمیشن دانشگاه هنر، به‌عنوان آغازگر بحث در این نشست به اهمیت این جشنواره در مقایسه با جشنواره‌های دیگر اشاره کرد و گفت: جشنواره‌های محلی زیاد هستند ولی جشنواره انیمیشن تبدیل به یک جشنواره مرجع شده که شاید یکی از دلایل آن این است که دبیر آن از ابتدا یک شخص بوده و همین مسأله باعث تداوم سیاست‌گذاری‌ها و موفقیت آن در مقایسه با دیگر جشنواره‌ها شده است. او هم‌چنین به بعد بین‌المللی این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: این جشنواره در بعد بین‌المللی نیز یک جشنواره شناخته‌شده است که در هر دوره تعداد زیادی از انیماتورهای دنیا علاقمند به شرکت در آن هستند.


دکتر حسینی شکیب هم‌چنین درباره حمایت دولتی از این عرصه به بحث پرداخت و بیان کرد: اگر حمایت دولتی نبود ما هیچ وقت انیمیشن نداشتیم. یعنی همان مسأله‌ای که گاهی از آن انتقاد و گفته می‌شود که انیمیشن ما دولتی است، همین مسأله باعث رشد آن نیز بوده است. این عضو هیأت علمی دانشگاه در این زمینه به مثالی اشاره کرد و گفت: انیمیشن ما حکم بچه‌های اول خانواده را دارد؛ بچه‌های اول هم بیشتر از بقیه بچه‌ها دعوا می‌شوند و هم بیشتر از بقیه مورد توجه قرار می‌گیرند. او ادامه داد: انیمیشن ما یک نوع معجزه است که در مقایسه با کشورهای دیگر خاورمیانه که انیمیشن ندارند و یا درصورت داشتن هم در مراحل ابتدایی آن هستند، حضورش معجزه‌ای است که حمایت‌های دولتی سهم مهمی در آن داشته‌اند.

در ادامه محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما و انیمیشن، با تأکید بر اینکه سعی دارد از بیرون به موضوع انیمیشن نگاه کند، تصریح کرد: مهم‌ترین مسأله‌ای که باعث شده انیمیشن ایران به اندازه کافی پویا نباشد، این است که بچه‌های انیمیشن هیچ‌گاه از بیرون به آن نگاه نکرده‌اند. او ادامه داد: ثبات در مدیریت و سوگیری جشنواره بین‌المللی انیمیشن وجود دارد که نمونه‌های آن در جشنواره‌های موفق دنیا دیده می‌شود اما این ویژگی مثبت در بستری اتفاق می‌افتد که بسیار «ترسیده» است. این منتقد سینما و انیمیشن خاطرنشان ساخت: افراد انیمیشن ایران به دلایل مختلفی که هم درونی است و هم بیرونی، به‌شدت درون‌گرا، محافظه‌کار و ترسیده هستند. همین مسأله باعث عدم پرش و جهش آن شده است که اگر عکس این قضیه صادق بود، درحال حاضر یک موفقیت ۳ الی ۴ برابری در این عرصه شاهد بودیم. او تأکید کرد: جشنواره پویانمایی تهران، جشنواره‌ای است که با ظرفیت‌های بسیار بالا برگزار می‌شود اما آن ظرفیت‌های بالا به دلیل همین مسأله «ترسیدگی»، به «تلنگر» تبدیل نمی‌شود.


مقدسیان در اشاره به اهمیت و فایده برگزاری جشنواره گفت: برگزاری جشنواره می‌تواند بین فعالان این حوزه اعتمادبه‌نفس و خودباوری ایجاد کند و همین خودباوری باعث ایجاد فضایی شود که افراد بتوانند حرف‌های اصیل خود را بدون نگرانی از بازخوردهای آن بزنند که این مهم به‌نوبه خود باعث ایجاد جریان‌سازی می‌شود و در مرحله نهایی نیز می‌تواند چرخه اقتصادی خود را بیابد.


امیر سحرخیز رئیس هیئت مدیره صنف انیمیشن هم به بعد کیفی و هم به بعد اقتصادی جشنواره بین‌المللی انیمیشن اشاره کرد و گفت: به‌لحاظ کیفی روند روبه رشدی در اجرا و برگزاری این جشنواره دیده می‌شود که این مسأله هم ناشی از تداوم مدیریت آن بوده که توانسته در هر دوره جشنواره را کنترل و آن را به‌خوبی مدیریت کند. او ادامه داد: این جشنواره از بعد بین‌المللی نیز جشنواره معتبری است. سحرخیز هم‌چنین از زاویه اقتصادی نیز به این جشنواره نگریست و اظهار داشت: در دو دوره نهایی، بخش اقتصادی جشنواره تقویت شده و تلاش شده تا بازارهای خارجی را بتواند جذب کند. بنابراین می‌توان به اهمیت این جشنواره پی برد که می‌تواند محصول جهانی تولید کند و بازارهای خودش را پیدا کند ولی نکته‌ای که مهم دانسته می‌شود این است که باید یک «مجموعه» شکل بگیرد تا افراد بتوانند کنارهم و باهم کار کنند.


گزارش از: فریبا رضایی

گزارش تصویری



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید