قدرتهای استعماری برای دستکاری فرهنگی و اجتماعی در دنیای معاصر تلاش میکنند
![قدرتهای استعماری برای دستکاری فرهنگی و اجتماعی در دنیای معاصر تلاش میکنند](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2019/04/750xauto_122944download.jpg)
نشست تخصصی «ضرورت گفتگو و بازخوانی مفاهیم دینی در تبیین تعارض افراطیگرایی و خشونت با مفهوم جهاد اسلامی» روز دوشنبه 9 اردیبهشت با حضور دکتر توحید محرمی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خلال همایش بینالمللی آینده جهان اسلام، پنل «آینده فرهنگ، تمدن و ارزشها در جهان اسلام» و در دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای این سخنرانی، دکتر توحید محرمی به گسترش افراطیگری در جهان اشاره کرد و گفت: جهان در سالهای اخیر از ناحیه افراطگرایان مورد هجمه قرارگرفته و مناطق مسلماننشین تلخیهای زیادی را از ناحیه این افراطگراییها تجربه کرده است. آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی گسترش افراطیگری و خشونت به گونهایی بوده است که منطقه خاورمیانه از افغانستان تا شمال آفریقا، اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر در معرض تهدیدات جدی قرار گرفتهاند. از سوی دیگر آنچه مسلم است پروسه یا پروژه بودن مسئله افراطیگری و گسترش خشونت بدلیل وجود ناهمگونیهای قومی، نژادی و مذهبی، کشورهای منطقه را با چالشهای فرهنگی و اجتماعی روبرو ساخته و حتی در بعضی مناطق امنیت و هویت جوامع درگیر را به مخاطره جدی انداخته است.
دکتر محرمی گفت: برای پیامدهای افراطیگری و خشونت در منطقه خاورمیانه و جهان، اغلب صاحبنظران با رویکرد آسیبشناسانه نگرانیهایی را هم مطرح میکنند که عمده آنها جنبه هویتی دارد که مخدوش شدن چهره اسلام و تعالیم رحمانی پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان از آن جمله میباشد. واقعیت امر و شواهد و قرائن موجود حاکی از آنست که زمینهسازی برای ترویج و گسترش فرهنگ افراطگرایی و رفتارهای خشونتآمیز در جهاناسلام با پیشفرضهای امنیتی، از سوی قدرتهای استعماری صورت گرفته است و اساساً دستکاری فرهنگی و اجتماعی برای ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در دنیای معاصر به طور هدفمند در حال پیگیری میباشد.
سپس، دکتر محرمی با اشاره به حکم جهاد در اسلام گفت: با کنکاش در منابع اسلامی برای چرایی ابلاغ حکم جهاد و چگونگی احکام آن در دین اسلام در مییابیم که این حکم برای توسعه و گسترش دین الهی از طرف خداوند متعال به ولی خدا محمد رسولالله (ص)، همراه با رأفت و محبت بین انسانها تکلیف شده است. در واقع مبنای جهاد فیسبیلالله بر دعوت به دین الهی بوده و برای کشورگشایی، غارت، چپاول و به استضعاف کشاندن دیگران نبوده است و این حکم دینی تلاشی در مقابل آنهایی محسوب میگردد که در برابر حقانیت، عبودیت و یکتاپرستی طغیان نمودهاند. همچنین رفع ظلم و تعدی کافران و ظالمان به حقوق دینداران و دیگر انسانهای مظلوم از دیگر اهداف جهاد در اسلام بوده است.
توحید محرمی گفت: اشاعه افراطگرایی همراه با فقدان شناخت دقیق از ابعاد مفهومی «جهاد اسلامی» در بین جهانیان موجب گرديده است كه گسترش روزافزون خشونت و منطبق دانستن آن با تعالیم اسلام در اكثر مواقع بدون در نظر داشتن ملاحظات معرفتی لازم و فهم درست از احکام دینی اسلام در این کشورها صورت بگيرد. همچنین با توجه به شرايط پيچيده و توسعه ابزارهاي نوين رسانهایی، فقر منابع نظري، تجربي، انديشهاي و سياستي پيرامون مباحث اصیل دینی، انجام مطالعه حاضر را بيش از پيش و به صورتي مضاعف اجتنابناپذير و ضروري ميسازد و ميطلبد كه با پژوهشهای بیشتر و عمیقتر درباره مفهوم اصیل جهاد اسلامی، شناخت و درک مناسبی از فرصتها و تهدیدات آینده برای مسلمانان بویژه در کشورهای درگیر در منطقه خاورمیانه ارائه شود.
دکتر توحید محرمی در پایان سخنان خود به جمعبندی مباحث خویش پرداخت و گفت: آنچه از مفهوم اصیل جهاد اسلامی و عملکرد افراطیون عصرحاضر بیان شد میتوان گفت علیرغم اینکه دین اسلام نگاهی جامع به مقوله حیات بشر و جنگ و صلح دارد، به نظر در عصر حاضر افراطیگری اساساً به اصل دین باز نمیگردد؛ بلکه به فهم نادرست و سوء تعبیر از احکام دینی مربوط است. کاوش در منابع و تعالیم دین اسلام پیرامون حکم جهاد نشان میدهد که این حکم از طرف خداوند متعال به نبی خودش حضرت محمد (ص) برای توسعه و گسترش دین الهی همراه با رأفت و محبت بین انسانها، تکلیف شده است. اما در عصر حاضر قدرتطلبان برای کسب منافع بیشتر با سوء استفاده از عقاید و باورهای دینی همچون جهاد اسلامی و توسل به شیوههای مختلف، افراطیگری را ترویج کرده و برای آغاز و تشدید نزاع و خشونت در مناطق جهان تلاش میکنند.
باید خاطرنشان نمود که در سالهای اخیر گروههاى افراطی در پی مشروعيتسازى براى خشونتى هستند كه با برداشتى نادرست از واژه جهاد اسلامی عليه اشخاص و دولتها به كار مىگيرند و این اشخاص در پیروی از انديشههاى افراطی و ارائه تفسيرى دلخواه و شخصی از آيههاى قرآن سعى میکنند كه اعمال تروريستى خود را موجه جلوه دهند. اقداماتی که اصلاً مطابق با شريعت اسلام و به معناى جهاد نبوده است و علماء معتبر شیعه و اهل سنت نيز بر آن صحّه نگذاشتهاند.
در پايان لازم به ذكر است كه هر چند مفهوم جهاد اسلامی از سوى افراطگرایان مورد سوء استفاده قرار گرفته و به صورت بدی ارائه شده است، امّا اين بدان معنا نيست كه جهاد به مفهوم اصیل آن در اسلام جايگاه جدى ندارد؛ بلکه از نظر اسلام كل حيات انسان در جهت تعالی مستلزم نوعى جهاد است که بىشک جزء عبادات الهی محسوب مىشود.