مصرف فرهنگی ایرانیان بررسی میشود
![مصرف فرهنگی ایرانیان بررسی میشود](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2019/04/750xauto_104049ricac.1.jpg)
موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» پس از ۱۶ سال توسط دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا میشود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دکتر محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه، با اعلام این خبر گفت: مرحله گردآوری اطلاعات موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» از ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۸ توسط مرکز طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آغاز شده و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد یافت. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح، با تعداد نمونه ۱۵۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا و در گستره ملی انجام میشود. در این پیمایش، پرسشگران برای تکمیل پرسشنامه، به هموطنان ساکن در ۳۱ مرکز استان، ۸۵شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰روستا مراجعه خواهند کرد.
در جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح حدود ۴۰۰ نفر، شامل پرسشگران، مدیران اجرایی و ناظران با مرکز طرحهای ملی پژوهشگاه و به مدت دو ماه همکاری خواهند کرد و در نهایت دادههای جمعآوریشده توسط تیم علمی طرح مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. براساس برنامهریزی های انجامشده، امیدواریم گزارشهای اولیه از نتایج این پیمایش تا پایان شهریور ماه سال جاری آماده انتشار گردد.
محمد سلگی؛ رئیس پژوهشگاه
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با اشاره به سوابق این طرح در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده است. وی با اشاره به وجوه تمایز و تشابه این طرح با موجهای قبلی بیان کرد علاوه بر تنظیم و تطبیق تعداد نمونههای این طرح با قواعد نمونهگیری طرحهای ملی در دست اجرای پژوهشگاه، واحد مورد مطالعه نیز از خانوار به فرد تغییر یافته است. وی افزود در این طرح سعی شده است با حفظ ساختار کلی طرح، در برخی موارد و آن هم به اقتضای تغییرات فرهنگی، نسبت به روزآمدکردن برخی سوالات اقدام گردد.
محمد سلگی بیان کرد در این طرح به دنبال آن هستیم تا در گام اول به برآوردی از کمیت و کیفیت مصرف کالاهای فرهنگی در بین شهروندان ایرانی برسیم و در گام دوم، با همکاری صاحبنظران، با تحلیل ثانویه دادهها، دلالتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران را آشکار کنیم.
بر این اساس وی هدف از انجام این پیمایش را سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی اعلام و تصریح کرد فلسفه وجودی این پیمایش، تهیه اطلاعات بهروز، به منظور استفاده در برنامهریزیهای فرهنگی کشور است و امید است تا با کاربست نتایج این پیمایش، امکان طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی موثرتر در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی و اوقات فراغت شهروندان فراهم شود.
سلگی همچنین منظور از «تقاضای فرهنگی» را انتظاراتی دانست که افراد در خصوص گذران اوقات فراغت خود دارند و صورتهایی از کالاها و فعالیتهای فرهنگی است که طالب آنند.
موج اول مصرف کالاهای فرهنگی در ایران- اجرا: اسفند ۱۳۷۹- نشر:تابستان ۱۳۸۱
رئیس پژوهشگاه تأکید کرد پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، ۳ محور: «فعالیت فرهنگی»، «مصرف» و «تقاضای فرهنگی» را در قالب مقولاتی مانند: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، كتاب و كتابخوانی، روزنامه و مجلهخوانی، رادیو، تلویزیون و انواع دیگر رسانههای صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، مورد بررسی و سنجش قرار میدهد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین از اجرای طرحهای ملی دیگری نظیر «بررسی سبک زندگی ایرانیان»، «سنجش وضعیت هویت ایرانیان»، «بررسی آثار و پیامدهای الحاق به کنوانسیون برن» و «تدوین محتوای برنامه ملی آموزش سواد رسانهای در ایران»، در پژوهشگاه خبر داد و گفت: اجرای موج چهارم پیمایش ملی «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» نیز در دستورکار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار دارد که گزارش مراحل انجام این پروژهها متعاقباً از طریق سایت پژوهشگاه اطلاعرسانی خواهد شد.