معرفی برترین‌های پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال- ۹

طرح پژوهشی «بررسی مدل‌های فرهنگی ازدواج و فرزند متاهل: با تاکید بر دو منطقه یک و بیست شهر تهران»

اثر لیلا اردبیلی
طرح پژوهشی «بررسی مدل‌های فرهنگی ازدواج و فرزند متاهل: با تاکید بر دو منطقه یک و بیست شهر تهران»

این پژوهش با بررسی مدل فرهنگی ازدواج و فرزندآوری بین زنان متاهل دارا و فاقد فرزند بین سنین ۳۰ تا ۴۵ ساله تهرانی، برآن است تا با روش قوم‌نگاری و از طریق بررسی مفهوم‌سازی‌های زبانی-شناختی به مدل‌فرهنگی زنان مورد مطالعه ‌دست یابد و نشان دهد که چگونه می‌توان با بررسی استعاره‌ها و طرحواره‌های ذهنی-زبانیِ این زنان به تبیین تفاوت نگرش و دانش فرهنگی این دو گروه از ازدواج و فرزند  دست یافت  و دریافت چه مولفه‌های شناختی‌ای در کنش نیت‌مند این افراد در زمینه ازدواج و فرزندآوری دخیل هستند و ساختار مفهومی آنها در رابطه با این پدیده‌ها را شکل می‌دهند.

این پژوهش با کاربست نظریه مدل‌های فرهنگی بر مفهوم‌سازی ازدواج و فرزندآوری، در میان زنان واجد و فاقد فرزند، چشم‌اندازی را تصویر می‌کند که سویه‌های آن به این شرح است:

۱) بی‌شک کاربست نظریه‌ها و دستاوردهای جدید علوم شناختی، به طور کل، و انسان‌شناسی شناختی به‌طور خاص، ما را  به درک بهتر و علمی‌تر از چگونگی سازوکار‌ها و فرایندهای معناساز در حیات فرهنگی افراد راهنمایی خواهد کرد و ساحت‌های تازه‌ای از قابلیت‌های مفهوم‌سازی‌های شناختی – فرهنگی را آشکار می‌سازد.

۲) چون یکی از دستاوردهای نظریه مدل‌های فرهنگی تببین و توصیف چگونگی تاثیر شناخت و مفهوم‌سازی‌های فرهنگی در تصمیم‌گیری‌ها و انجام کنش‌هاست، تحلیل داده‌های مربوط به ازدواج فرزندآوری در میان زنان واجد و  فاقد فرزند ما را به دریافت‌های عمیق‌تری از سازوکار مدل‌های فرهنگی در کنش‌ها و تصمیمات افراد در زندگی روزمره خواهد رساند.

  ۳) کاربست نظریه مدل‌های فرهنگی به‌عنوان نظریه‌ای که در صدد یافتن مبانی شناختی دانش فرهنگی انسان است، نه تنها اهمیتی که سازوکارهای زبانی-شناختی در شکل‌گیری دانش فرهنگی دارند را روشن می‌کند، بلکه نقش مهم آنها در ساخت معنا در زندگی روزمره و تلقی افراد از پدیده‌های مختلف را نیز آشکار می‌سازد.


لیلا اردبیلی متولد ۱۳۶۱  تهران است. او دارای کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی ارشد و دکتری زبان‌شناسی است. اردبیلی همچنین موفق به اخذ کارشناسی ارشد و دکتری انسان‌شناسی شده است. درآمدی بر معناشناسی شناختی و انسان شناسی شناختی: نظریه ها و مفاهیم عناوین کتابهای تألیفی اوست. او همچنین در مقام مترجم کتاب‌های مقدمه ای بر زبان شناسی فرهنگی، کتاب پاکی و خطر، رساله پیشکش، رساله قربانی، رساله جادو، زبان و فرهنگ و شناخت، مدل‌ های فرهنگی: پیدایش و تکوین و انسان‌شناسی شناختی: گزیده مباحث را ترجمه و منتشر کرده است. وی همچنین مقالات متعددی در نشریات ادبی و انسان‌شناسی به چاپ رسانده است.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید