معرفی برترین‌های پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال- ۶

کتاب «الگوی چهار وجهی برای ارزیابی توسعه علوم انسانی»

اثر سیدمحمدامین قانعی‌راد
کتاب «الگوی چهار وجهی برای ارزیابی توسعه علوم انسانی»

این کتاب حاصل تاملات و تجربیات تحقیقاتی زنده‌یاد سیدمحمدامین قانعی‌راد است. وی در بخش نخست این کتاب سعی دارد به  تبیین اهمیت و ضرورت علوم انسانی برای فهم درگیرهای هستی شناختی و معرفت‏ شناختی بشر در عصر جدید بپردازد.

پژوهشگر این اثر بر این نظر است که برخي رويکردهاي انتقادي نسبت به علوم انساني و مخالفت‌ها با طرح‌هاي توسعه اين شاخه از معرفت بشري در کشور بيشتر به اين جهت بيان مي‌شوند که اهميت اين شاخه از معرفت تبيين نشده است. بخش دوم کتاب در پاسخ به مخالفت‌هاي ديگري است که با طرح‌هاي توسعه علوم انساني موجود در کشور وجود دارد.

قانعی راد در این کتاب معتقد است  برای فهم تجربه‏‌های متفاوت انسانی در جهان صنعتی ‏شده یا در حال صنعتی‏ شدن نیاز است علوم انسانیِ متفاوتی داشته باشیم. علوم انسانی‏‌ای که بتواند پیش از هر چیز نقش کلیدیِ خودش را برای فهم عمیق چنین تجربه‏‌های متفاوتی تبیین کند. در اندیشه او ارزیابی علوم انسانی موجود نیز برای فهم آنکه این علوم انسانی چقدر واجد چنین توانایی ‏هایی است ضروری است. الگوی چهار وجهیِ ارائه‌شده در این کتاب امکان یک ارزیابی دقیق از وضعیت علوم انسانی و طرح‏‌های توسعه‏‌ای آن در کشور را به محققان و علاقه‌‏مندان به حوزه‏ سیاستگذاری و مطالعات اجتماعی علم و فناوری می‏دهد.


زنده‌یاد دکتر سید محمدامین قانعی‌راد  جامعه‌شناس ایرانی، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیئت علمی و استاد جامعه‌شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بود. وی در سن ۶۳ سالگی و پس از دوره‌ای تحمل بیماری سرطان در شامگاه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۷ درگذشت.

او دارای مدرک کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی (۱۳۶۴) و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی (۱۳۶۸) و دکترای جامعه‌شناسی (۱۳۷۶) از دانشگاه تهران بود.قانعی‌راد بیش صدها عنوان سخنرانی در نشست‌ها و همایش‌های مختلف داشته‌است؛ که از جمله می‌توان به سخنرانی‌های او با عنوان «عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت»، «آموزش عالی به کجا می‌رود»، «تشیع علوی و تشیع صفوی نگاهی انتقادی به روایت شریعتی» و «تجاری‌سازی و دانشگاه‌های کارآفرین» اشاره کرد. بیش از ۲۸ عنوان اثر از کتاب‌های تألیفی یا تصنیفی، تصحیح انتقادی کتاب معتبر و ویرایش علمی کتاب از جمله آثار قانعی‌راد هستند. عناوین برخی از آثار وی به این شرح است:

ساختار مدیریت نظام علمی کشور/ نظام علمی کشور در برنامه سوم توسعه/ ناهمزمانی دانش: روابط علم و نظام‌های اجتماعی - اقتصادی در ایران/ تبارشناسی عقلانیت مدرن (قرائتی پست مدرن از اندیشهٔ دکتر علی شریعتی)/ جامعه‌شناسی رشد و افول علم در ایران/ تعاملات و ارتباطات در اجتماع علمی/ مشارکت سیاسی و اجتماعی نخبگان/ تحلیل فرهنگی صنعت/ جامعه‌شناسی کنشگران علمی در ایران/ هابرماس و روشنفکران ایرانی/ گفتمان‌های دگرواره در علوم اجتماعی آسیا (پاسخ‌هایی به اروپامحوری)/ شبکهٔ سیاستی علم و فناوری/ پیمایش علم و جامعه/ نخبگان دانش: مشارکت یا مهاجرت؟/ زوال پدرسالاری: فروپاشی خانواده یا ظهور خانواده مدنی


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید