معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی سال-۱

کتاب «تاریخ و تحول نشر»

اثر عبدالحسین آذرنگ
کتاب «تاریخ و تحول نشر»

کتاب «تاریخ و تحول نشر (درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)» در پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در سال ۱۳۹۷ به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

این کتاب به بررسی تاریخ نشر کتاب در ایران پس از ورود فناوری چاپ به کشور تا آستانه انقلاب می‌پردازد. از جمله ویژگی‌های بارز این کتاب، جامعیت آن است که نشر را، از ابتدا تا انتهای عصر پهلوی در بر گرفته و خواننده تنها با مطالعه این کتاب می‌تواند با نمایی کلی از تاریخ و تحولات مهم نشر آشنا گردد؛ از دیگر ویژگی‌های مهم کتاب، مستند بودن آن است که نویسنده کوشیده با استفاده از منابع  و مستندات درجه یک و حتی با استفاده از تاریخ شفاهی نشر، اطلاعات متقن از نشر کتاب به خواننده ارائه دهد.

این کتاب در پنج بخش و در ۹۴۴ صفحه تدوین شده است. «نشر کتاب از آغاز تا ۱۳۰۰ ش»، «نشر کتاب از ۱۳۰ تا ۱۳۲۰ش»، «نشر کتاب در دهه ۱۳۲۰ ش»، «نشر کتاب در دهه ۱۳۳۰ ش» و «نشر از ۱۳۴۰ ش تا آستانه انقلاب» عناوین بخش‌های این کتاب است. در پایان نیز مرور و فرجام سخن به همراه فهرست منابع و نمایه آمده است.


آنچــه موجبــات تمایــز ایــن کتــاب را فراهــم کــرده نقــل تاریخچـهٔ فعالیتهــای متولیــان نشــر در ایــران اســت؛ موضوعــی کــه تا کنــون به طورجــدی به آن پرداخته نشــده و در ایران ســابقهٔ چندان مفصلی از میان ناشران کوچک و بزرگ این سرزمین تنها کتاب در ندارد. آذرنگ موفق شده تاریخچه بسیاری از انتشاراتی‌ها را استخراج کنــد کــه از میان این ناشــران می‌تــوان به انتشــارات دانشــگاه تهران، امیرکبیر، ابن سینا، اقبال، گوتنبرگ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، نیل،فرانکلین، خوارزمی و بنیاد فرهنگ اشاره کرد.



عبدالحسین آذرنگ، نویسنده، پژوهشگر، آموزشگر و ویراستار در سال ۱۳۲۵ در کرمانشاه متولد شد. وی در مقطع کارشناسی از دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شد و کارشناسی ارشد را نیز در دانشکده علوم تربیتی گذراند. گذراندن درس‌هایی از دوره دکتری در انگلستان و ایران، گذراندن دوره‌هایی در نویسندگی خلاق نشر در آمریکا از دیگر تلاش‌های وی بوده است.

حوزه اصلی تحقیقات شخصی آذرنگ مسائل نظری نشر و کتاب و رابطه آن‌ها به‌ویژه با مباحثی از علوم ارتباطات، حوزه تحقیقات مرتبط با وظایف دانشنامه‌نگاری و نیز تاریخ معاصر ایران در قرن چهاردهم (۱۳۰۰ به بعد) است.

ویراستار موسسه فرانکلین، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی، مشاور مرکز اسناد فرهنگی آسیا، عضو علمی دانشنامه جهان اسلام، مدیر بخش کتابشناسی و بخش انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، عضو علمی دانشنامه ایران  از جمله سوابق علمی و اجرایی آذرنگ است.

شمه‌ای  از کتاب، کتابخانه و نشر کتاب،  چون و چرایی در باب سیاست نشر،  گام‌های اصلی نشر کتاب،  در قلمرو نشر، ویرایش و دانش‌نامه‌نگاری، بازاندیشی در مباحثی از نشر و ویرایش، تاریخ شفاهی نشر ایران عناوین برخی از آثار استاد آذرنگ است. او همچنین ترجمه آثاری چون تاریخ و فلسفه علم (هلزی هال)، تاریخ علم (دمپی یر)، تکوین علم جدید (وستفال)، تاریخ تمدن (دو جلد، لوکاس)، تاریخ تمدن و فرهنگ جهان(۴ج، گروه نویسندگان) را بر عهده داشته است. ویرایش بیش از ۱۰۰ کتاب از دیگر تلاش‌های این فرهنگ‌پژوه به شمار می‌رود.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید