وزیر فرهنگ در دومین جلسه هیات امنای پژوهشگاه تصریح کرد:

همه اقدام‌های پژوهشی به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واگذار شده است

همه اقدام‌های پژوهشی به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واگذار شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین جلسه هیات امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۹۷ با تاکید بر اینکه در این دوره همه پژوهش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از سوی این پژوهشگاه صورت بگیرد، گفت: در گذشته پژوهش‌های مختلفی از سوی معاونت‌ها و سازمان‌های وزارتخانه انجام می‌گرفت که در حال حاضر همه اقدام‌های پژوهشی به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واگذار شده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی افزود: پژوهشگاه های مختلفی در سراسر کشور وجود دارد اما باید به فلسفه وجودی و مزیت‌های نسبی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در مقایسه با دیگر پژوهشگاه ها تمرکز داشت.

وی ادامه داد: بر اساس اساسنامه این پژوهشگاه، دو فلسفه وجودی برای آن در نظر گرفته شده که پشتوانه نظری و میدانی بودن آن یکی از فلسفه های وجودی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است.

صالحی تصریح کرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باید به عنوان پشتوانه نظری و میدانی برای حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات این وزارتخانه با توجه به گستره‌ای که ارتباطات پیدا کرده است، باشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید به گونه ای در مسیر وظایف محوله حرکت کرد که این پژوهشگاه به عنوان مادر در این زمینه محسوب شود و در حوزه‌های عملیاتی و نظری نقطه اتکا برای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ارتباطاتی برای وزارتخانه و دیگر مجموعه ها باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دومین فلسفه وجودی این پژوهشگاه بر اساس اساسنامه آن، پشتوانه نظری و پیمایشی آن برای معاونت‌ها و سازمان های ذیربط است.

وی تصریح کرد: با حذف کارهای پژوهشی از سوی معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف وزارتخانه، نقش پشتوانه‌ای نظری و پیمایشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پر رنگ تر می شود.

صالحی تاکید کرد: با توجه به این امر وزارتخانه می تواند به عنوان یک مصرف کننده عمده باشد و حوزه نیازهای خود در این زمینه را جدی تر دنبال کند.

وی با اشاره به انتخاب محمد سلگی به عنوان رئیس این پژوهشگاه گفت: آقای سلگی با این رویکرد که با دغدغه های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های سینمایی، فرهنگی، هنری و ... آشنا بودند انتخاب شدند و فعالیت های پژوهشی پژوهشگاه نیز باید بیش از پیش در زمینه های فعالیت های پژوهشی معاونت ها و سازمان های وزارتخانه مورد تمرکز قرار بگیرد.

صالحی تصریح کرد: در بودجه امسال نیز بر این اساس همه اقدامات پژوهشی ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف به این پژوهشگاه شده است و وزارتخانه باید به عنوان مصرف کننده عمده در حوزه نظری و پیمایشی باشد تا از این طریق بخش علمی اش ارتقا یابد.

در ابتدای این جلسه محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت های پژوهشی پژوهشگاه در ٦ ماه گذشته، گفت: در این بازه زمانی تلاش کردیم بازگشت به ماموریت ها و اهداف تاسیس پژوهشگاه را داشته باشیم.


وی افزود: از جمله اقدامات این پژوهشگاه با هدف بازگشت به ماموریت ها و اهداف محوله، احیای دوباره جشنواره فرهنگی سال، ارزیابی جشنواره های مهم وزارتخانه مانند جشنواره های فیلم، موسیقی، تئاتر، کتاب سال و ... است.

سلگی توجه و تاکید بر برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد و مبتنی بر برنامه های ریاست جمهوری، تعامل با معاونت های وزارتخانه و انجام فعالیت های پژوهشی مورد نیاز آن ها و انعقاد تفاهم نامه، مذاکرات با خانه کتاب، سازمان سینمایی، معاونت امور هنری و ... را از دیگر اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ٦ ماه گذشته برشمرد.

همچنین به گفته رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مذاکره با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها برای احیای اقدامات پژوهشی، بازنگری در سیاست های حوزه نشر،انجام طرح های ملی مانند موج چهارم پیمایش ها، ارزش ها و نگرش ها و پیمایش مصرف کالاهای فرهنگی، بررسی تبعات الحاق ایران به کنوانسیون برن و ... دیگر اقدامات این پژوهشگاه است.

در این جلسه بر اساس دستور جلسه، گزارشی از حسابرسی سال ٩٥ این پژوهشگاه ارائه شد و درباره مسائل این حسابرسی و چگونگی روند پیش رو بحث شد.


همچنین ارائه گزارشی از روند جذب اعضای هیات علمی پژوهشگاه، چگونگی روند تائید علمی اعضای هیات علمی، گروه های مختلف پژوهشکده ها و ... از دیگر محورهای مورد بحث میان اعضای هیات امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بود.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید