معرفی کتاب:

فرهنگ عامه یزد

فرهنگ عامه یزد

نویسنده: صدیقه رمضانخانی

فرهنگ از نظر لغوی در معانی متعدد، مانند دانایی، خرد، معرفت، حرفه و ادب به کار رفته است و در اصطلاح به ماهیت، هویت و موجودیت یک ملت فرهنگ می‌گویند، به عبارتی فرهنگ عبارت است از مجموعه تجلیات معنوی، هنری، تاریخی، ادبی، مذهبی و احساسی یک قوم که در طول تاریخ آن قوم فراهم آمده و به تدریج شکل گرفته است. از سوی دیگر فرهنگ عامه یا فرهنگ توده و به تعبیر کلاسیک «فولکور» اصل‌ترین و پیشروترین مطالعه‌ای است که درباره شیوه زیستی و روابط گذشتگان سخن می‌گوید. فی‌الواقع مبدا این دانش را باید با آغاز تجربیات بشری در زمینه‌های گوناگون همراه دانست. فرهنگ عامه در پهنه بزرگی از سرزمین‌های ایرانی و بین اقوام گوناگون آن، در رهگذر تاریخ چند هزار ساله‌اش سهم بزرگی را به خود اختصاص داده است. در این میان استان یزد از جمله سرزمین‌های تاریخی است که بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی آن قابلیت توجه فراوان دارد.
این استان از درگیری‌ها و جنگ‌های سیاسی و تاریخی تا حدودی ایمنی داشته است ، از طرفی صعب‌العبور بودن راه‌ها به همراه محدودیت منابع آبی و غیره مانع عمده تسخیر این منطقه توسط بعضی از حکومت‌های بزرگ و کوچک حاشیه و پیرامون این منطقه در طول تاریخ بوده و به این علت که این سرزمین وسیع در بخش مرکزی فلات ایران بوده و ساختار طبیعی و بوم‌شناسی خاصی داشته و نیز به سبب زندگی دیرپای بخشی از ایرانیان در این سرزمین کهن، قدر مسلم می‌تواند فرهنگ غنی و منحصر به فردی هم در این خطه رقم خورده باشد که البته شایسته تامل بسیار دارد و واضح است که شناخت و تحلیل دقیق چگونگی فرهنگ مردم ایران زمین به ویژه سرزمین‌های تاریخی با قدمت بسیار بررسی‌های بسیار گسترده‌ای را نیز می‌طلبد.
کتاب حاضر سعی کرده است علاوه‌بر ثبت و ضبط تنها گوشه‌ای از فرهنگ گذشتگان این خطه، به مخاطب امروز خاطر نشان سازد که همه سرزمین‌های ایرانی با تمام اقوام و ادبیانش، به واقع تجلی‌گاه جلوه‌های ارزشمندی است که همراه با مردمانش آغاز شده و بسیاری از وجوه آن خوشبختانه تداوم یافته و هنوز هم بیشتر نمودهای ان پویا و زنده است لذا شایستگی آن را دارد که در این برهه زمانی مجددا مورد بررسی قرار گیرد.  

این کتاب ۵۵۶  صفحه ای با همکاری اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر گردیده است.




از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید