معرفی کتاب:

عراق جدید و امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی

عراق جدید و امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی

نویسنده: توحید محرمی

ایران و عراق دو کشور همسایه دارای تاریخ مشترک و تبادل فرهنگی و علمی هستند که در صورت عدم تهدید بین دو کشور توسعه فرهنگی در روابطشان امکان‌پذیراست. به زعم نویسنده این کتاب یکی از مسایل مهم روابط خارجی بین کشورها حساسیت فرهنگی و هویتی است که دربسیاری از موارد جنبه امنیتی دارد . دولت‌ها با علاقه به توسعه وگسترش نفوذ خود ازهر نظر علاقه دارند . در ایران نیز کمتر به روابط بین همسایه ها از نظر امنیت فرهنگی توجه شده است.
منظور از مطالعه، تحقیق و نگارش این کتاب شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی ناشی از تشکیل عراق جدید است، که تأثیر به‌سزایی بر هویت ملی جامعه دو کشور دارد. البته بیشتر صاحب‌نظران، امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی با همسایگان را با رویکرد آسیب‌شناسانه مطرح می‌کنند که عمده آن هم جنبه هویتی دارد و برخی از آنها به ماهیت فرهنگ و تحولات منطقه و تبادلات فرهنگی و باورهای متفاوت بر می‌گردد. ناگفته نماند که از زمان تشکیل دولت ملت­ها به شکل امروزی درباره فرهنگ در صحنه بین‌­الملل و منطقه­‌ای، تاحدی بحث­ها با پیش‌فرض‌های امنیتی بود. در اصل امنیت فرهنگی و تغییرات هویتی در دنیای معاصر، هدفمند بوده و از عناصر نفوذ و توسعه‌­طلبی در دولت‌های امروزی محسوب می‌شود. کشورها برای گسترش حوزه نفوذ خود، با ترویج فرهنگ، به‌ویژه توسعه فعالیت‌های رسانه­‌ای، آموزش و تربیت اتباع و به‌ویژه جوانان کشورهای دیگر این افراد را به‌عنوان دوستدار موافق خود برای آینده تربیت می­‌کنند. از این‌رو برای دلائل ضرورت پرداختن به موضوع امنیت فرهنگی در خصوص همسایگان می­‌توان گفت:
- توسعه روابط با همسایگان در بخش‌های مختلف، نیازمند شناخت مناسب حساسیت‌های فرهنگی دو کشور است که ضمن کاستن جنبه‌های سلبی و تهدیدها، شرایط لازم برای بهره‌برداری بهینه از فرصت‌ها را برای پیشبرد امنیت فرهنگی فراهم سازد.
- فهم بین فرهنگی در مناسبات ملت‌ها، درک درست شاخصه‌­های امنیتی کشورهای همسایه را طلب می‌کند که همسو با اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشد.
چارچوب نظری این کتاب برپایه کلید واژه اصلی،یکی امنیت فرهنگی در جمهور اسلامی ودیگری عراق جدید است .
 این کتاب به دنبال شناسایی و تحلیل شاخصه‌های امنیت فرهنگی ایران و عراق است.
این کتاب  ۲۲۴ صفحه‌ای در مهر ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

برای خرید اینجا کلیک کنید.








از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید