حمیدرضا درودیان:

باید صدای مردم در ارزیابی پروژه‌ها شنیده شود

باید صدای مردم در ارزیابی پروژه‌ها شنیده شود

کتاب‌های «جامعه و تغییرات آب و هوا»، «فقر و محیط زیست؛درک رابطه‌ها درسطح خانوار»، «اخلاق محیط زیست؛ درآمدی بر فلسفه محیط زیست»، «اصول اخلاق آب»، «آب،بوم سازگان و جامعه: تلاقی رشته‌ها»، «یاریگری گروداران در حکمرانی فراگیر آب» که با همکاری شورای اجتماعی کشور ذیل عنوان «فرهنگ و محیط زیست» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در این سازمان معرفی ‌شدند. 

در این مراسم، زهرا جواهریان سرپرست دفتر پژوهش و توسعه فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، شهره صدری مشاور معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر موسوی، مشاور سازمان حفاظت محیط زیست، دکترحیات غیب، معاون دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، حمیدرضا درودیان مترجم کتاب «یاریگری گروداران در حکمرانی فراگیر آب »، ویدا نوشین فر مترجم کتاب «آب، بوم سازگان و جامعه: تلاقی رشته‌ها»، سعیده زادقناد، مدیر انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جمعی ازکارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، مصطفی اسدزاده، به نمایندگی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ضمن اشاره به شش عنوان از کتابهای مجموعه «فرهنگ و محیط زیست» هدف از انتشار این مجموعه را بررسی و تجزیه‌وتحلیل  ابعاد انسانی و اجتماعی مسائل محیط زیست و نیز سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در این خصوص در عرصه جهانی بیان کرد و گفت: نگارندگان این مجموعه معتقدند شناخت ابعاد آسیب‌پذیری اجتماعی بحران‌های زیست محیطی می‌تواند به برنامه‌ریزی آینده برای مدیریت بحران‌های محیط زیستی کمک نماید. وی ابراز امیدواری کرد که انتشار این کتابها بتواند این انتظار را که تنها سازمان محیط زیست وظیفه حفاظت از محیط زیست را دارد، از بین ببرد و البته با تصمیم‌گیرندگان این سازمان در حل مشکلات محیط زیست ایران کمک کند.

 

در ادامه این برنامه، زهرا جواهریان سرپرست دفتر پژوهش و توسعه فناوری محیط زیست در این مراسم با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است، گفت: مردم باید در موضوعات زیست محیطی مطالبه‌گر شوند؛برای این منظور باید دانش زیست محیطی عموم جامعه ارتقا یابد و آگاهی زیست محیطی تبدیل به نگرش و رفتار شود.

شهره صدری، مشاور معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، نیز با اشاره به این مراسم گفت: این برنامه به منظور آشنایی بیشتر کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با تازه های نشر در حوزه محیط زیست وهمچنین معرفی کتاب های محیط زیستی  به مخاطبان و دوستداران محیط زیست، برگزار و این مجموعه نشست ها ادامه خواهد یافت.

صدری خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم تا هم کتابهای ارزشمند محیط زیستی بیشتری در کشور منتشر شود و هم افراد بیشتری کتاب‌های محیط زیستی را بخوانند. به گفته وی ، در هر حال ارتقای فرهنگ محیط زیستی نیازمند گسترش دانش محیط زیست در جامعه است.

ویدا نوشین فر مترجم کتاب «آب، بومسازگان و جامعه: تلاقی رشته‌ها» در این نشست با اشاره به اینکه این کار اولین تجربه کاری وی در حوزه محیط زیست بوده است؛گفت: در این کتاب بسیار ساده و روان به موضوعات آب و محیط زیست پرداخته شده و قابل درک برای عموم مردم است. وی با بیان اینکه موضوع آب متعلق به هیچ حوزه‌ای نیست و حیات بشری را تحت تاثیر قرار می‌دهد،پیشنهاد کرد: بر اساس اطلاعات پایه این کتاب تحقیقاتی در مناطق ایران انجام شود.وی افزود: متاسفانه حمایت از محیط زیست در کشور یک ژست روشنفکرانه شده و فراموش کرده‌ایم که محیط زیست را برای چه می‌خواهیم؟


درودیان مترجم کتاب«یاریگری گروداران در حکمرانی فراگیر آب» نیز در این مراسم گفت: مخاطب اصلی این کتاب وزارت نیرو است و متاسفانه متولی اصلی موضوع آب در کشور  وزارت نیرو است کما اینکه این نوع نگاه باید تغییر پیدا کند. وی با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی و محیط زیست ارتباط تنگاتنگی دارند، گفت: در مسائل اجتماعی توجه به سرمایه‌های اجتماعی و برای حفاظتاز محیط زیست جلب همکاری نیروهای بومی و مردم محلی اهمیت ویژه‌ای دارد.

درودیان تصریح کرد: مسائل بین‌رشته‌ای در علوم بسیار راهگشاست و راه‌های جدیدی را برای ما باز می‌کند؛ متاسفانه نگاه مشارکتی و همکاری در مسئولین وجود ندارد و کتاب «یاریگری گروداران در حکمرانی فراگیر آب» می‌تواند تلنگری برای مسئولین حوزه آب باشد تا به صداهای ناشنیده توجه کنند.

وی افزود: در حوزه هامون بسیاری ازمشکلات اجتماعی ریشه در مسائل محیط زیست دارد و باید صدای مردم در ارزیابی پروژه‌ها شنیده شود.

درپایان این مراسم به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید