نشست تخصصی تحلیل وضعیت اجتماعی کشور برگزار شد

نشست تخصصی تحلیل وضعیت اجتماعی کشور برگزار شد

 نشست تخصصی «تحلیل وضعیت اجتماعی کشور با تاکید بر استان ایلام»، سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۹۶ در استان ایلام برگزار شد. 

دکتر محمدرضا جوادی یگانه، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این نشست گفت: نظام نامناسب برنامه‌ریزی از بالا به پایین، یکپارچه و بدون توجه به متقضیات محلی و همچنین آمایش نامناسب سرزمینی، دو عامل اصلی ایجاد مسائل اجتماعی در کشور است. وی افزود: حل این مسائل غیرممکن نیست و تجربه جهانی نشان می دهد که برای همه این مسائل راه حل وجود دارد اما این راه حل ها دارای پیچیدگی و دشواری است و به پیگیری و هماهنگی نیاز دارد.


به گزارش ایرنا، دکتر جوادی یگانه یادآور شد: ناهماهنگی در ارتباط با حل مسائل اجتماعی خود باعث ایجاد مشکلات دیگری می شود به عنوان مثال محدود کردن طلاق بدون توجه به عوامل زمینه ای منجر به افزایش طلاق عاطفی، ازدواج سفید و خشونت خانگی خواهد شد.



جوادی یگانه افزود: مسائل اجتماعی راه حل خطی و مهندسی ندارد زیرا اینگونه مسائل به اصطلاح سرکش هستند و به سادگی حل نمی‌شوند بنابراین توصیه می شود راه حل های بومی و متناسب با مقتضیات برای حل مسائل اجتماعی دیده شود.
 وی تاکید کرد: مسائل اجتماعی موضوع جدیدی نیست اما رشد و گسترش فضای مجازی باعث شده مردم بیشتر متوجه آسیب ها شوند، کودک‌ربایی همواره وجود داشته است اما ما اکنون در جریان آن قرار می گیریم و این بسیار مثبت است زیرا مقدمه حل مساله این است که مردم درک درستی از آسیب های اجتماعی داشته باشند.

وی یادآور شد: حدود یک سده است که حکومت، متولی مسائل اجتماعی شده و از زمان نوشتن اولین برنامه در سال ۱۳۲۷ تاکنون برخی مشکلات و مسائل اجتماعی به صورت مداوم در حال افزایش بوده و به نقطه بحرانی رسیده است.
 رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: اینکه اکنون درباره مسائل اجتماعی صحبت می کنیم به این معنی نیست که در گذشته نداشتیم بلکه به معنای نگاه آسیب شناسانه به موضوع است و نباید اینگونه تصور شود که با یک جامعه بحران زده مواجه هستیم.
 جوادی یگانه اظهار کرد: از حدود ۶ سال پیش تاکنون شخص مقام معظم رهبری و مجموعه دفتر ایشان پیگیر مسائل اجتماعی شدند و فعالیت شورای اجتماعی کشور که در سال ۸۰ شکل گرفته بود دوباره از سر گرفته شد و در دولت یازدهم تاکنون چهار جلسه مسئولان ارشد کشور در حضور رهبری برگزار شده است.


 مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: بازنمایی غلط، غیر مسئولانه و پراکنده و بزرگنمایی معضل خودکشی در ایلام در رسانه ها به عامل اصلی عادی سازی خودکشی در این استان تبدیل شده و نقش آموزش دهنده و ترغیب کننده نیز دارد.

علی مهرعلیزاده اظهار کرد: بر مبنای آمار مستند و مستدل میزان خودکشی در استان ایلام طی سال ۹۴ نسبت به سال ماقبل ۱۴درصد و در سال ۹۵ نیز ۲۱.۵ درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: منکر وجود معضل خودکشی نیستیم و با وجود کاهش میزان خودکشی منجر به مرگ در استان اما آمار خودکشی هنوز در استان بالاست اما رسانه ها باید واقعیت و حد و حدود این مساله را به شکلی بیان کنند که منجر به تشدید معضل و مساله نشود.

مدیرکل اجتماعی استانداری ایلام اضافه کرد: نخستین قدم در حل مسائل اجتماعی شناخت دقیق مساله و به عبارتی تشخیص مساله است اما نباید موضوع ساده گرفته شود زیرا ساده انگاری در حوزه مسائل اجتماعی باعث از دست رفت فرصت ها و ظرفیت ها برای حل مساله می شود.

مهرعلیزاده اظهار کرد: همچنین نباید اینگونه تصور شود که در حوزه اجتماعی با اقدامات و بسته های کلان و صرف هزینه های میلیاردی نتایج درخشانی حاصل می شود بلکه در این حوزه فعالیت های خرد به شکل محلی بیشتر نتیجه بخش خواهد بود.
 وی تاکید کرد: آسیب اصلی زمانی است که سرمایه اجتماعی و هویت و فرهنگ یک جامعه آسیب ببیند در اینصورت به طور قطع دیگر مسائل و مشکلات اجتماعی نیز ایجاد خواهد شد.

در این نشست با حضور رئیس و تعدادی از اعضای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و همچنین اعضای انجمن جامعه شناسی استان ایلام در خصوص مسائل و آسیب های اجتماعی استان ایلام بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایرنا، استان ایلام در غربی ترین نقطه کشور با ۵۸۰ هزار نفر جمعیت همانند بسیاری از مناطق دیگر کشور با آسیب های اجتماعی متعددی روبه‌رو است.





مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید