بانک اطلاعاتی مؤسسه‌های سینمایی ایران در دسترس قرار گرفت

بانک اطلاعاتی مؤسسه‌های سینمایی ایران در دسترس قرار گرفت

متن کامل بانک اطلاعاتی مؤسسه‌های سینمایی ایران در دسترس قرار گرفت. این بانک توسط محمدرضا سیدی و مرتضی شاپوری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه شده است. پژوهشگران این اثر، در مقدمه تحقیق خود به مراحل تدوین بانک اطلاعاتی مؤسسه‌های سینمایی ایران به این شرح اشاره کرده‌اند:

الف. گردآوری اطلاعات اجمالی مؤسسه‌های سینمایی: پژوهشگران در این گام به دنبال اطلاعات اولیه و در واقع، شناخت مؤسسه‌های سینمایی بودند. نام مؤسسه، نام مدیرعامل یا مالک، شمارة تلفن و نشانی، چهار مؤلفة اصلی این گام را تشکیل می‌داد. برای گردآوری این مؤلفه‌ها نیز فقط به منابع معتبر، یعنی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه‌ها و صنف‌های هر گروه از مؤسسه‌ها، کتب معتبر و بعضاً به اینترنت مراجعه شد.

ب. گردآوری اطلاعات تفصیلی مؤسسه‌های سینمایی: پس از شناخت مؤسسه‌ها، تلاش‌های فراوانی صورت گرفت تا اطلاعات این مؤسسه‌ها به‌صورت تفصیلی استخراج شود. سازمان سینمایی و وبگاه‌های مؤسسه‌ها، مهم‌ترین منبع جمع‌آوری این اطلاعات قلمداد می‌شدند؛ اما فقدان اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در سازمان سینمایی و فقدان وبگاه‌های رسمی، کار پژوهشگران را در این گام با مشکلات بسیاری مواجه ساخت. بااین‌حال، با تلاش فراوان پژوهشگران، اطلاعات مطلوبی از این مؤسسه‌ها به دست آمد؛ اگرچه هنوز جای کار بیشتری دارد.

ج. نمونه‌برداری از مؤسسه‌ها برای مصاحبه به‌منظور دستیابی به پاسخ پرسش‌های موردنظر: پس از گام دو و پس از مشورت با ناظر طرح، مؤسسه‌هایی که سابقه و فعالیت بیشتری در حوزة ذی‌ربط داشتند به منزله نمونه انتخاب شدند تا برای رسیدن به پاسخِ پرسش‌های موردنظر با آنها مصاحبه شود.

د. مصاحبه با مدیران مؤسسه‌های منتخب و مدیران سازمان سینمایی: جست‌وجو، برقراری تماس، تعیین قرار ملاقات و مصاحبه، مشکل‌ترین بخش این طرح را تشکیل می‌دهد. تقریباً در طول دو ماه با ۳۳ خبرة سینمایی مصاحبه شد.

ه‍. تحلیل مصاحبه‌ها و استخراج محورهای اصلی: پس از مصاحبه، گفت‌وگوها مکتوب شد و پس از مطالعة چندبارة گفت‌وگوها، محورهای اصلی آن استخراج شد.


آنچه در این بانک تدوین شده به این شرح است:

اولین فهرست، فهرست آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، سمعی و بصریِ فعالِ دارای مجوز دائمِ استان تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۱ است. این اطلاعات از ادارة‌کل مطالعات و توسعة دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ شده است.

دومین فهرست، دربردارندة اطلاعات ویدئو رسانه‌ها است. این اطلاعات، از معاونت امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده است.

فهرست شرکت‌ها و مؤسسه‌های فعالِ تولید فیلم‌های کوتاه و برنامه‌های ویدئویی سال ۱۳۹۰ ، سومین فهرست این مجموعه است. این اطلاعات، از معاونت امور فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست آمده است.

فهرست شرکت‌ها و مؤسسه‌های فعال تولید فیلم سینمایی سال ۱۳۹۱، فهرست شرکت‌ها و مؤسسه‌های تولید و پخش فیلم‌های سینمایی سال ۱۳۹۱، فهرست شرکت‌های تحقیق، پژوهش و نگارش فیلم‌نامه و فهرست شرکت‌های عرضة بین‌المللی فیلم، دیگر اطلاعاتی است که از معاونت امور فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست آمده است.

اطلاعات سینماها از سه منبع اخذ و با هم تلفیق شد؛ معاونت امور فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وبگاه اتحادیة سینماداران و کتاب فضاهای فرهنگی ایران.

فصل اول، شامل دو پیوست نیز است. فهرست بسیار مفصل‌تری از شرکت‌های تولید فیلم کوتاه و برنامه‌های ویدئویی که از دفتر انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسه‌های سمعی-بصری گرفته شد و فهرست شرکت‌های پخش فیلم‌های سینمایی بلند که از کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران گرفته شد.

متن کامل بانک اطلاعاتی مؤسسه‌های سینمایی ایران که در ۲۴۷ صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، از اینجا قابل دریافت است.




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید