کتاب «همشناسی فرهنگی» منتشر شد

کتاب «همشناسی فرهنگی» منتشر شد

کتاب «همشناسی فرهنگی؛الگوی قرآنی ارتباطات ميان‌فرهنگی»  دستاورد پژوهشی دکتر سيدمحمدعلی غمامی و اصغر اسلامی تنها است که  با نظارت دکتر ابراهيم فياض در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

این کتاب، حاصل پژوهش و مباحثات مستمر مؤلفان با هدف «بازسازي» مفهوم ارتباطات ميان‌فرهنگی بر اساس «بازخوانی» آموزه‌های قرآن کريم است تا مبتنی بر الگوی دينی، امکان ارتباط ميان فرهنگی بدون واسطه  سلطه‌‌جويانه غرب فراهم شود.

کتاب «همشناسی فرهنگی؛الگوی قرآنی ارتباطات ميان‌فرهنگی»  در پنج فصل و به این شرح تدوین شده است:

فصل اول ـ ارتباطات ميان‌فرهنگی؛ مفاهيم و چالش‌ها

فصل دوم ـ سنت‌های نظري ارتباطات ميان‌فرهنگی

فصل سوم ـ زمينه ارتباطات ميان‌فرهنگی

فصل چهارم ـ تعارف؛ الگوی قرآنی ارتباطات ميان‌فرهنگی

فصل پنجم ـ تعارف برای تأليف و اتحاد

فصل نخست به بررسي برداشتهاي مختلف در خصوص دانش‌واژه‌هايي نظير ارتباطات، فرهنگ و ارتباطات‌ ميان‌فرهنگي اختصاص دارد. با توضيح نسبت فرهنگ و ارتباطات، تمايز اصطلاح ارتباطات ميان‌فرهنگي با اصطلاحاتي نظيرِ ارتباطات بين‌فرهنگي، ارتباطات چندفرهنگي و ارتباطات ترافرهنگي تبيين شده است.

فصل دوم، سه سنت نظري ارتباطات ميان‌فرهنگي با مراجعه به اصلي‌ترين نظريه‌پردازانش معرفي شده تا در رويکرد تطبيقي خويش، الگوي قرآني تنها با سنت امريکايي ارتباطات ميان‌فرهنگي فهم نشود و ابعاد بيشتري از الگوي قرآني ارتباطات ميان فرهنگي کشف شود.

فصل سوم، چارچوب‌هاي نظري الگوي قرآني ارتباطات ميان‌‌فرهنگي پي‌ريزي شده است. اين فصل، مطالعات انسان‌شناختي را در چارچوب مسئلة ارتباطات ميان‌فرهنگي و در قالب دو مفهوم بنيادينِ «خود» و «ديگري» بازخواني کرده است و با انسان‌شناسي قرآني در دو مرتبة آفرينش (خلق) و پیدایش (جعل) خود و ديگري مقايسه کرده است.

فصل چهارم، الگوي ارتباطات ميان‌فرهنگي در قرآن را پي مي‌گيرد که مضمون محوري آن، واژة قرآني«تعارف» است و در فصل پنجم، تلاش شده است تا با مرور تمام فصول گذشته، ابعاد الگوی ارتباطات ميان‌فرهنگي در قرآن کريم در مقايسه با ديگر الگوهاي اين حوزه روشن شود.

کتاب «همشناسی فرهنگی؛الگوی قرآنی ارتباطات ميان‌فرهنگی» در ۲۸۶ صفحه و با قیمت ۲۷۰۰۰۰ تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید