وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی: پژوهشگاه بايد اتاق فکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی:  پژوهشگاه بايد اتاق فکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 18 دی ۹۵ از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بازدید کرد. وی از پژوهشکد‌ه‌ها و  بخشهای مختلف پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات دیدار کرد و از برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه مطلع شد.

دکتر صالحی امیری، در جمع رئیس، معاونان و مدیران پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر اهمیت پژوهش در برنامه‌ریزی کشور اشاره کرد و گفت: برای نجات کشور، مهمترین راهبرد این است که از دریچه پژوهش به مسایل و مشکلات کشور نگاه کنیم. وی ضمن تأکید بر موقعیت مهم پژوهشگاه در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار تدوین برنامه راهبردی پژوهشگاه با دو رویکرد ۵ ساله و ۱۰ساله شد و افزود: برای تدوین چنین برنامه‌ای باید ابتدا به آسیب‌شناسی فرهنگی و وضعیت‌سنجی پژوهشگاه پرداخت.

دکتر صالحی امیری با اشاره به تخصصی شدن فعالیت پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه باید پس از کشف نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه فرهنگ، با تدوین برنامه راهبردی، شماری موضوع اصلی را انتخاب و با استفاده از ظرفیت علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی و برون‌سپاری برخی فعالیتها به حل مسائل و مشکلات فرهنگی کمک نماید. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پژوهشگاه مسوول همه مسائل فرهنگی کشور نیست، به کاربردی شدن پژوهشها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تأکید کرد و افزود: چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهبری فرهنگی کشور را برعهده دارد، نیازمند نرم‌افزاری فکری است که این نرم‌افزار باید پژوهشگاه باشد. وی تصریح کرد: پژوهشگاه باید نقش اتاق فکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشد.

رئیس هیأت امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین بر لزوم ارتباط پژوهشگاه با مدیران و بخشهای مختلف وزارتخانه به‌عنوان اولویت اول همکاری پژوهشگاه با بیرون تأکید کرد و گفت: تمام پروژه‌هایی که در پژوهشگاه تعریف می‌شود ابتدا باید درخواست‌کننده و مشتری داخلی از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد و بتواند نیازی از وزارت فرهنگ را پاسخ دهد. وی با تأکید بر ضرورت تجمیع نظام پژوهشی در وزارت ارشاد، پژوهشگاه را در اجرای طرحهای پژوهشی مستقل خواند و از همه بخشهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا نیازهای پژوهشی خود را به پژوهشگاه سفارش دهند.

دکتر صالحی همچنین ارتباط پژوهشگاه با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و نیز دیگر دستگاههای فرهنگی کشور را ضروری دانست و گفت: پژوهشگاه باید با ادارات کل ارشاد استانها و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور همکاری و ارتباط پژوهشی داشته باشد و ضمن اطلاع‌رسانی دستاوردهای پژوهشی خود، در تعامل و همفکری با آنان در حل مشکلات فرهنگی تلاش کند.

برگزاری نشستهای تخصصی و ارسال نتایج آنها برای مسؤولان فرهنگی، گفتگو با دستگاهها و بخشهای فرهنگی کشور برای شناسایی مشکلات و هم‌افزایی با آنان برای حل مشکلات، اجرای پژوهش‌های بنیادی برای رفع نیاز نخبگان دانشگاهی و مدیران از مواردی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار اجرای آنها از سوی پژوهشگاه شد.

وی همچنین به فعالیت در حوزه ترجمه اشاره کرد و گفت: در حوزه ترجمه، هر ترجمه‌ای در اولویت نیست؛ باید نظام‌مند اقدام به ترجمه کرد و ترجمه‌ای که موضوعی یا مشکلی از مشکلات فرهنگی ما را پاسخ می‌دهد، در  اولویت قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به اهمیت افکارسنجی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: مدیران فرهنگی کشور می‌توانند از نتایج افکارسنجی بهر‌ه ببرند. وی خواستار اهتمام پژوهشگاه به اجرای نظرسنجی و افکارسنجی در زمینه فرهنگ شد.

در ابتدای این دیدار، دکتر جوادی یگانه، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد پژوهشی پژوهشگاه به مشکلات و موانع پیش روی فعالیت پژوهشگاه اشاره کرد و خواستار توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رفع این مشکلات شد. دکتر جوادی یگانه همچنین رئوس برنامه‌ها و سیاستهای آینده پژوهشگاه را تشریح کرد.


گزارش تصویری بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پژوهشگاه




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید