کتاب «آثار حقوقی فضای مجازی» منتشر شد

کتاب «آثار حقوقی فضای مجازی» منتشر شد

کتاب «آثار حقوقی فضای مجازی» دستاورد پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که توسط  دکتر منصوره فصیح رامندی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه، پژوهش شده است.

این کتاب در ۲۰۸ صفحه و چهار فصل تدوین شده است؛ «مبانی نظری (مفهوم، ماهیت و ویژگی‌های فضای مجازی)»، «تضمینات حقوقی حریم خصوصی کاربران فضای مجازی»، «تهدید عفت عمومی با جرم هرزه‌نگاری مجازی» و «تحدید دسترسی به اطلاعات در فضای مجازی بر اساس منفعت ملی» عناوین فصلهای اول تا چهارم این کتاب است.

فصل اول به بیان مبانی نظری موضوع اختصاص یافته است. بحث از حریم خصوصی در فضای مجازی در قالب بیان تضمینات حقوقی حریم خصوصی کاربران فضای مجازی، ساختار نظری و حقوقی آن و راهکارهای حمایتی از حقوق کاربران فضای مجازی در فصل دوم مورد واکاوی قرار گرفته است. با توجه به‌ضرورت حفظ عفت عمومی جامعه از سویی و تسهیل تهدید درباره این مهم بر اساس ویژگی‌های فضای مجازی، فصل سوم به بحث از ماهیت هرزه‌نگاری در فضای مجازی و راهکارهای حقوقی پیشگیری از این ناهنجاری اختصاص یافته است، در نهایت در فصل چهارم، لزوم تحدید در حق دسترسی به اطلاعات بر اساس منفعت ملی جامعه از طریق حفظ امنیت ملی و اسرار دولتی مداقه شده است.


پژوهشگر این اثر با اشاره به اینکه فضای مجازی در تلاشی معکوس سعی دارد به واقعیت نزدیک شود، به این معنا که بسیاری از رفتارهای فضای مجازی به دامنة فضای واقعی زندگی جوامع کشیده شده و از سوی دیگر بسیاری از رفتارهای فضای واقعی نیز به فضای مجازی منتقل می‌شود، تأکید می‌کند که این محیط مجازی از تأثیر قوانین حقوقی حاکم بر روابط افراد در فضای واقعی بی‌بهره نخواهد بود؛ بنابراین درصدد است تا از طریق واکاوی آثار حقوقی رفتارهای کاربران و بررسی حدود حاکمیت قوانین موجود در حوزه‌هایی چون حریم خصوصی، دسترسی به اطلاعات و رعایت عفت عمومی به احصاء و مداقة آثار حقوقی فضای مجازی در مصادیق مذکور از طریق تحلیل و توصیف قوانین موجود بپردازد.

نویسنده این پژوهش، در جمع‌بندی مباحث خود هشدار می‌دهد که نبود قانون جامعى در حمايت از حق دسترسی به اطلاعات و مبهم‌ بودن حدود این حق و مفاهيمى همچون امنيت ملى در‌ قوانين ايران، مى‌تواند به‌ قانون‌مدارى‌ فعاليت‌هاى حكومت، آسيب وارد كند.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید