ایثار موجب دفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود

ایثار موجب دفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود

سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی ایثار و فرهنگ عمومی با موضوع «بازخوانی کارکردگرایانه ایثار در نظام اجتماعی بر اساس مبانی نظری اسلام» با حضور امین جلال‌منش برگزار شد.

جلال‌منش ایثار را عالی‌ترین نوع مسئولیت اجتماعی دانست و در بیان مفهوم‌شناسی ایثار گفت: ایثار تقدم دادن دیگران و مؤمنین بر خود است. فداکردن امور مهم برای انجام تکلیف اهمّ و نثار خون و مال و عزیزان و جایگاه و.. برای انجام اوجب واجبات است همانگونه که امام حسین(ع) نثار فرمودند. ایثار را فداکاری برای کسب رضایت الهی دربرابر رضایت نفس و بر اساس مبانی اسلام، تقدم دادن حقوق و معیّت حاکمیت الهی  بر منیّت و حاکمیت نفس است.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن، بالاترین مرتبه احسان را ایثار بیان کرد و گفت: برای دستیابی به جامعه متعالی، متمدن و پیشرفته، باید ابتدا فرهنگ ایثار در جامعه تجلی یابد. ایثار عالی‌ترین خصلت انسانی است و چیزی جدا از دیگر خصلت‌های انسان نیست؛ اگر دنبال تمدن اسلامی هستیم باید ایثار را که خصلت عالی انسانی است در همه شئون زندگی و برنامه‌های آموزشی و تربیتی به‌کار بگیریم.  وی با بیان اینکه جهت ایثار به‌ویژه در جامعه توحیدی مهم است، گفت: فداکاری و ایثار باید برای کسب رضای خدا باشد.

جلال‌منش در ادامه به مفهوم ایثار از منظر حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: از منظر امام علی (ع) ایثار عالی‌ترین خصلت انسانی و خوی نیکان است. ایثار بهترین احسان و بالاترین مرتبه ایمان است و برترین عبادت و شکوهمندترین آقایی است. وی افزود: امام علی (ع) ایثار را برترین سخاوت می‌دانند و سفارش می‌کنند که با دیگر مردمان به انصاف رفتار کن و با مؤمنان به ایثار.


 جلال‌منش در ادامه بحث به آثار فردی ایثار اشاره کرد و گفت: ایثار از جنبه فردی دارای اثر تربیتی است و  باعث نفی شرک و خودپرستی می‌شود؛ محبوب خالق شدن، محبوب خلایق و گره گشا شدن، دافع مرگ بد و باعث افزایش عمر و حاکم شدن در بهشت جاودان از دیگر آثار فردی ایثار است.

جلال‌منش همچنین به آثار اجتماعی ایثار نیز اشاره کرد و گفت: ایثار از منظر اجتماعی موجبات دفع آسیبهای اجتماعی و بالتبع تحقق سعادت جامعه را در پی دارد. احیای ارزشمداری در جامعه  به جای فردگرایی، تکثیر نیکی در جامعه، تولید امنیت روانی درونزای اجتماعی، افزایش تولید عاطفه جوشان اجتماعی و آراستگی فرهنگ جامعه در مسیر پیشرفت و ایجاد تمدن از دیگر آثار اجتماعی ایثار است.

جلال‌منش تأکید کرد جامعه‌ای که ایثار در آن جایی نداشته باشد، به آقایی نخواهد رسید.

مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید