ظرفیت‌های آثار ادبیات کلاسیک فارسی برای ساخت ژانر تاریخی در سینما

ظرفیت‌های آثار ادبیات کلاسیک فارسی برای ساخت ژانر تاریخی در سینما

نشست تخصصی «درآمدی بر تعامل ژانری میان آثار برگزیده کلاسیک فارسی و سینمای تاریخی» ۲۴ آبان ۱۳۹۵ با حضور دکتر علیرضا پورشبانان، عضو هیات علمی دانشگاه هنر و عضو میز سینما در پژوهشکده هنر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر پورشبانان به تعریف ژانر تاریخی پرداخت و گفت: ژانر تاريخي یکی از پرطرفدارترین و در عین حال چالش برانگیز‌ترین ژانرهای سینمایی است. این ژانر در برخی موارد شباهت­ها و همپوشانی­های فراوانی با ژانر حماسی دارد و در بسیاری موارد نیز با این ژانر ترکیب می‎شود. وی افزود: ژانر تاريخي می‌تواند یک موضوع تاریخی مبتنی بر حقیقت را روایت ‌کند یا داستانی را نمایش دهد که واقعیت تاریخی ندارد و براساس ذهنیات نویسنده ساخته شده است.

 عضو هیات علمی دانشگاه هنر به ویژگی‌های ژانر تاریخی پرداخت و گفت: این ژانر با دیگر ژانرها نظیر ژانر حماسی، مذهبی، سیاسی، کمدی و یا بیوگرافیک به خوبی ترکیب می‌شود.

وی به استفاده­های فراوان ابزاری از این ژانر اشاره کرد و افزود: این ژانر از یک جهت توانسته تا حدود زیادی تاریخ گذشته و وقایع مختلف را به درستی برای نسل‌های جدید روایت کند و اتفاقات سیاسی و تاریخی را بدون اعمال نظر و غرض تصویر نماید؛ اما از سوی دیگر، تولیدات مغرضانه در این ژانر، مانند سری فیلم­های ۳۰۰ و الکساندر درباره­ تاریخ ایران، یا فیلمی مانند پرل­هاربر در مورد تاریخ جنگ جهانی دوم، موجب کم­ارزش شدن این گونه‌ سینمایی نیز شده است.

وی پرهزینه بودن این ژانر را از دیگر ویژگی‌های ژانر تاریخی برشمرد و تأکید کرد اگر این ژانر بخواهد به واقعیت نزدیک شود، نیازمند پژوهش جدی است.

وی در ادامه به برخی از آثار ادبیات کلاسیک فارسی تاریخ بیهقی، نفثة المصدور زیدری نسوی و تاریخ جهانگشای جوینی اشاره و به ظرفیت‌های نمایشی آنها در ژانر تاریخی پرداخت.

دکتر پورشبانان درباره نفثة المصدور زیدری نسوی گفت: این اثر شرح واقعه حمله مغول و بيوگرافي فرارِ نويسنده است که در قرن ۷ هجری قمری نوشته شده است. تاریخ‌نگاری در نفثة المصدور، تحلیلی و از نوع انتقادی است. این اثر روایت بیدادگری هجوم مغولان به قلمرو خوارزمشاهیان و آغاز افول این دودمان است. این اثر، زبان سخت و پيچيده‌ای دارد اما دارای تعلیق‌سازی خوبی است. کشمکش­های تصویرساز و هیجان و تعلیق  در نفثة المصدور زیاد است.

این استاد دانشگاه در ادامه به ظرفیت­های اقتباس سينمايي از داستان خروج تارابی، از تاریخ جهانگشای جوینی پرداخت و با اشاره به شکل تراژیک و نمایشی درون­مایه در داستان تارابی، روش اقتباس از این داستان را توضیح داد.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید