نگرش ایرانیان به کار و صنعت از طریق شعر طنز

نگرش ایرانیان به کار و صنعت از طریق شعر طنز

متن کامل کتاب «نگرش ایرانیان به کار و صنعت از طریق شعر طنز»، در دسترس قرار گرفت. این کتاب توسط دکتر ابراهیم فیوضات، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش و در سال ۱۳۸۶ منتشر شده است.

در این کتاب تلاش شده تا با استفاده از شعر طنز، نگرش ایرانیان به کار و صنعت بررسی شود. نگارنده عقیده دارد که شعر از جایگاه منزوی و خاص قدیمی حوزه اشراف، به در آمده و به حرف و سخن مردم عادی نزدیک شده است و شعرای طنزپرداز، نظریه طنز امروزی را گردآوری کرده و بار نقد اجتماعی را بر دوش گرفته‌اند.

پژوهشگر این اثر، با بیان دیدگاه اندیشمندانی چون: «رابرتسون»، «گیندنز»، «کاستلز»، و «وبر» به پیامدهای ناشی از تغییرات در مذهب پرداخته و به مدد نظرهای آنان، موانع و گسست‌های فرهنگی- تاریخی صنعت در ایران را تببین کرده‌است.  

نويسنده در فصل اول، ضمن طرح مسئله، به تعریف مفهوم کار، فرهنگ کار و طنز اجتماعی و در ادامه به بررسی مفهوم کار در فرهنگ‌های مختلف و نیز تفاوت کار یدی و فکری پرداخته‌است.

 فصل دوم مروري است بر مبانی نظری و در فصل سوم به روش‌شناسی پرداخته شده ‌است.

نويسنده در فصل چهارم، سه دوره تاریخی انقلاب مشروطه، دوره پهلوی و در نهایت جمهوری اسلامی و دگرگونی‌های اجتماعی این دوره‌های تاریخی را بررسی کرده ‌است.

فصل پنجم نیز به نتیجه‌گیری و یافته‌های پژوهش اختصاص یافته‌است. در این پژوهش تلاش شده تا به مدد فکاهی‌نویسان و طنزپردازان شاعر، سه دوره تاریخی مذکور بررسی شود. طنزپردازانی نظیر صابر، نسیم شمال و دهخدا(قاجار)، پروین اعتصامی، ملک‌الشعرای بهار و مجله توفیق (پهلوی) و مجله فکاهی گل‌آقا(در نظام جمهوری اسلامی) تجزیه و تحلیل شده است.

ب‍ی‍ن‍ش‌ س‍ی‍اح‍ان‌ خ‍ارج‍ی درب‍اره‌ ای‍ران‍ی‍ان‌، ب‍ررس‍ی‌ ن‍ق‍ش‌ ای‍ران‍ی‍ان‌ در ف‍ره‍ن‍گ‌ ج‍ه‍ان‍ی‌، س‍رم‍ای‍ه‌گ‍ذاری‌ ب‍خ‍ش‌ خ‍ص‍وص‍ی‌، ج‍ه‍ان‍ی‌ ش‍دن‌ و ش‍ن‍اخ‍ت‍ی‌ از ک‍ار و س‍رم‍ای‍ه‌ ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌، وی‍ژگ‍ی‌ ک‍ار در ن‍ظام‌ ای‍ل‍ی‌ ق‍اج‍ار، خ‍ردگ‍رای‍ی‌ و ت‍ع‍ق‍ل‌، ن‍ف‍ت‌ و ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ ش‍دن‌، س‍رم‍ای‍ه‌ ت‍ج‍اری‌، ش‍ه‍رن‍ش‍ی‍ن‍ی‌، رش‍وه‌ و ف‍س‍اد اداری‌، خ‍ل‍ق‌ و خ‍وی‌ ای‍ران‍ی‍ان‌، ح‍ل‍ق‍ه‌ م‍ف‍ق‍وده‌ ت‍وس‍ع‍ه‌، ب‍ی‍ک‍اری‌ و ت‍ق‍ل‍ب‌، اه‍م‍ی‍ت‌ ج‍ن‍س‌ خ‍ارج‍ی‌ ب‍ر ج‍ن‍س  وطن‍ی‌، ادب‍ی‍ات‌ ک‍ارگ‍ری‌ و دگ‍رگ‍ونی ه‍ای‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ م‍ت‍اث‍ر از ک‍ار و س‍رم‍ای‍ه‌ ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ دیگر مطالب مطرح شده در این کتاب است.

برای دریافت متن کامل کتاب اینجا کلیک کنید.

برای دریافت متن کامل دیگر آثار پژوهشگاه اینجا کلیک کنید.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید