کتاب «شناخت پوشاک ایرانی زنان» منتشر شد

کتاب «شناخت پوشاک ایرانی زنان» منتشر شد

کتاب «شناخت پوشاک ایرانی زنان؛ زیبایی و کارکرد» منتشر شد. این کتاب، دستاورد پژوهشی است که توسط دکتر سیده ‌راضیه یاسینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، و با نظارت دکتر مینا صدری در پژوهشگاه انجام شده است.

این کتاب به دنبال شناسایی شاخصه‌های هویتی پوشاک ایرانی زنان در جغرافیای فرهنگی ایران بزرگ(تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان) از یک‌سو و جغرافیای طبیعی ایران معاصر از سوی دیگر با هدف بازتولید پوشاک زنان ایران معاصر است.

پژوهشگر این اثر برای تشخیص ویژگی‌های ساختاری و نیز زیباشناسانه انواع پوشاک ایرانی زنان، علاوه بر بررسی منابع مکتوب نظیر آثار محققان مردم‌شناس و سفرنامه‌های مستشرقان، تصاویر منقوش در متن آثار هنر ایرانی نظیر نقاشی‌ها، نقش‌برجسته‌ها و قالی‌ها را، که حاوی نقوشی از پوشاک زنان ایرانی هستند، نیز تحلیل کرده تا با اتکا بر این منابع بتوان ذائقه و ذوق زیبایی‌شناسی نزدیک به هویت ایرانی را دریافت و در بازتولید پوشاک زنان معاصر ایران به کار گرفت.


در این اثر همچنین نوعی طبقه‌بندی در خصوص لباس زنان اقوام گوناگون ایرانی صورت پذیرفته که علاوه بر تفکیک قومیت‌ها، ناظر بر وضع اقلیمی و آب‌وهوایی مناطق مختلف ایران نیز است.

مد در ایران، پوشاک زنان در جغرافیای فرهنگی ایران بزرگ، پوشاک زنان در جغرافیای معاصر ایران، مؤلفه‌های هویتی پوشاک ایرانی زنان و بازتولید عناصر هویت ایرانی در پوشاک زنان، پنج فصل این کتاب است که در ۲۴۳ صفحه به صورت رنگی و مصور  تدوین و با بهای ۲۴ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و  ارتباطات منتشر شده است.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید