کتاب «دیپلماسی فرهنگی ایران در شرق آسیا» منتشر شد

کتاب «دیپلماسی فرهنگی ایران در شرق آسیا» منتشر شد

کتاب «دیپلماسی فرهنگی ایران در شرق آسیا» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب، دستاورد طرحی پژوهشی با عنوان «دیپلماسی فرهنگی ایران در شرق آسیا؛ چالش‌ها و فرصت‌ها»  است که توسط دکتر مهدی فرازی و با نظارت دكتر جواد منصوری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

این کتاب در شش فصل تنظیم شده است: در فصل اول به بیان کلیاتی از پژوهش پرداخته شده؛ در فصل دوم با عنوان «نقش و کارکردهای هفته‌های فرهنگی در روابط فرهنگی» ضمن اشاره به جایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی کشورها، انواع دیپلماسی‌های حال حاضر در حوزه فرهنگ از جمله دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی به تفصیل توضیح داده شده است. در این فصل همچنین به این موضوع که چگونه هفته‌های فرهنگی به‏منزلة شاخص‌ترین برنامه فرهنگی یک کشور در کشور میزبان می‌تواند به تقویت مناسبات و روابط فرهنگی دو کشور کمک کند، پرداخته شده است.

 در فصل سوم به ارائه مختصری از ویژگی‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر یک از شش کشور (چین، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، اندونزی و هند) مطالعه شده در این پژوهش و پیشینه روابط آن کشور با ایران پرداخته شده است.

در فصل چهارم عمده برنامه‌های برگزار شده در قالب هفته‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور بیان و عمده نقاط قوت و ضعف آنها مطرح شده است. در فصل پنجم با تأکید بر چالش‌های پیش‌روی برگزاری هفته‌های فرهنگی در خارج از کشور به فرصت‌های موجود به منظور بهره‌برداری حداکثری در قالب برنامه‌های فرهنگی نیز اشاره شده است.

در فصل ششم نیز تلاش شده تا در قالب دو سطح کلان و خرد به ارائه پیشنهادها و راهکارهایی عملی درخصوص تعقیب دیپلماسی فرهنگی ایران در کشورهای میزبان از مسیر برگزاری برنامه‌های فرهنگی و در رأس آن هفته فرهنگی اقدام شود.

مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید