طرح پژوهشی «اخلاق کاربردی رسانهها در جمهوری اسلامی ایران» اجرا میشود
![طرح پژوهشی «اخلاق کاربردی رسانهها در جمهوری اسلامی ایران» اجرا میشود](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2016/09/750xauto_010743tv.2.jpg)
طرح پژوهشی «اخلاق کاربردی رسانهها در جمهوری اسلامی ایران» توسط دکتر حسن خجسته و دکتر ظهیر احمدی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا میشود.
اخلاق رسانهای(Media Ethics) يكی از حوزههاي اخلاق كاربردی يا اخلاق عملي است و خود عناوين و بخشهای متعددی مثل اخلاق روزنامهنگاری، اخلاق در خبر، اخلاق رسانههاي سمعی و بصری، اخلاق در محتوای فيلم، اخلاق در نمايش تئاتری، اخلاق در نقاشی و هنرهای تصويری، اخلاق در تأليف و انتشار كتاب و اخلاق در فضای مجازی (اينترنت) و... را در بر ميگيرد. هدف از اجرای این طرح، پیشنهاد و ارائه اصول کاربردی اخلاق رسانهای در جمهوری اسلامی ایران است که ریشه در اخلاق اسلامی و مبانی جهانشمول مسلمات عقلی دارد.
پژوهشگران این طرح، تلاش دارند تا ضمن روشن نمودن کلیت مباحث مربوط به اخلاق حرفهای در رسانهها، با رویکردی عملیاتی و کاربردیسازی گزارههای اخلاقی، با ورود به حوزههای صف و تولید محتوا، به ارائه کدهای اخلاقی مرتبط و متناسب با هر یک از این بخشها نیز اقدام کنند.
به عبارت دیگر خروجی این طرح پژوهشی، تدوين و ارائه کُدهای اخلاقی کاربردی در حوزه عملکرد رسانههای جمهوری اسلامی ایران است که شرایط ارائه کدهای جزییتر اخلاقی در انواع رسانهها و نیز گروههای تولید محتوا مانند گروه سیاسی، گروه کودک، خانواده و ... را فراهم میسازد.