طرح پژوهشی «اخلاق کاربردی رسانه‌­ها در جمهوری اسلامی ایران» اجرا می‌شود

طرح پژوهشی «اخلاق کاربردی رسانه‌­ها در جمهوری اسلامی ایران» اجرا می‌شود

طرح پژوهشی «اخلاق کاربردی رسانه‌­ها در جمهوری اسلامی ایران» توسط  دکتر حسن خجسته و دکتر ظهیر احمدی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا می‌شود.

اخلاق رسانه‌ای(Media Ethics) يكی از حوزه­‌هاي اخلاق كاربردی يا اخلاق عملي است و خود عناوين و بخش‌های متعددی مثل اخلاق روزنامه‌نگاری، اخلاق در خبر، اخلاق رسانه‌هاي سمعی و بصری، اخلاق در محتوای فيلم، اخلاق در نمايش تئاتری، اخلاق در نقاشی و هنرهای تصويری، اخلاق در تأليف و انتشار كتاب و اخلاق در فضای مجازی (اينترنت) و... را در بر مي‌گيرد. هدف از اجرای این طرح، پیشنهاد و ارائه اصول کاربردی اخلاق رسانه‌ای در جمهوری اسلامی ایران است که ریشه در اخلاق اسلامی و مبانی جهان‌شمول مسلمات عقلی دارد.

پژوهشگران این طرح، تلاش دارند تا ضمن روشن نمودن کلیت مباحث مربوط به اخلاق حرفه­‌ای در رسانه‌ها، با رویکردی عملیاتی و کاربردی‌سازی گزاره­‌های اخلاقی، با ورود به حوزه­‌های صف و تولید محتوا، به ارائه کدهای اخلاقی مرتبط و متناسب با هر یک از این بخش‌ها نیز اقدام کنند.

به عبارت دیگر خروجی این طرح پژوهشی، تدوين و ارائه کُدهای اخلاقی کاربردی در حوزه عملکرد رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران است که شرایط ارائه کدهای جزیی‌تر اخلاقی در انواع رسانه­‌ها و نیز گروه‌­های تولید محتوا مانند گروه سیاسی، گروه کودک، خانواده و ... را فراهم می‌سازد.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید