جامعه و مدیریت کشور تصمیم گرفته به پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی در عمل توجه کند

جامعه و مدیریت کشور تصمیم گرفته به پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی در عمل توجه کند

معاون فرهنگي وزير علوم در جشنواره پژوهش فرهنگي سال:

جامعه و مدیریت کشور تصمیم گرفته است به پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی در عمل توجه کند.

 

دکتر سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، 15 اسفند در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: جامعه ما و مدیریت کشور تصمیم گرفته است که به پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی در مقام عمل توجه کند. گویا شعار عقلانیت دارد مورد توجه قرار می گیرد و همراه شعار اعتدال تسری می یابد.


width=448

دکتر هاشمی ادامه داد: یکی از شاخص‌های عقلانیت، استفاده و اتکا به یافته‌ها و مطالعات علمی در مدیریت اجتماعی است هرچند مراکز علمی ما هنوز با مشکلات متعددی مواجه هستند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه هنوز تا حدودی به پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، بی‌اعتمادی وجود دارد، افزود: متاسفانه هنوز برنامه‌ریزی و اداره جامعه آن‌طور که بایسته و شایسته است، مبتنی بر پژوهش نیست. وی تصریح کرد: ارایه تحلیل‌های نظام‌مند مبتنی بر داده‌ها با برداشت‌های کلیشه‌ای متفاوت است، ما نیازمند پژوهش‌ها و تحقیقات طولی هستیم.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه در مقطعی در دفتر طرح‌های ملی افولی ایجاد شد، بیان کرد: در وضع فعلی که زمینۀ خوبی فراهم است باید تدبیری داشته باشیم که شاهد حرکت مداوم و مستمر در این حوزه باشیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار داشت: عدم استقلال مراکز از نظر مالی و عدم ارایه نتایج و وابسته بودن و فراز و نشیب‌های مالی در کنار مُهر محرمانه خوردن، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. وی تصريح كرد: الان دوره‌ای است که جشنواره پژوهش فرهنگی سال به محققان کمک می‌کند انسجام ایجاد شود تا مدیریت به تحقیقات و پژوهش‌ها اعتماد پیدا کند.

دکتر هاشمی تاکید کرد: موضع پژوهش و پژوهشگر باید تقویت شود و یافته های پژوهشی باید از تریبونهای قوی ارایه شود؛ باید به سمتی برویم که پژوهش‌های قوی ارایه شود و نتایج بادقت، قدرت و اقتدار ارایه شود و این میسر نمی‌شود مگر با هم‌افزایی و هماهنگی بین مراکز پژوهشی و پژوهشگران. باید یک سازمان پژوهشی شکل گیرد تا شاهد استمرار و تداوم پژوهش در سطح کلان و ملی باشیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پايان اظهار امیدواری کرد جشنواره پژوهش فرهنگی سال، گامی در مسیر تداوم این‌گونه پژوهش‌ها باشد و این گونه جشنواره‌ها گامی موثر در مسیر توسعه دانش انسانی باشد.

 

موفقیت طرح‌های ملی، محصول تدبیر و معماری ویژه دفتر طرحهاي ملي است

در اين مراسم، دكتر محسن گودرزی، مدير سابق دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ با بيان اینکه موفقیت طرح‌های ملی، محصول تدبیر و معماری ویژه این دفتر است، گفت: این موفقیت، مدیون مدیریت احمد مسجدجامعی بود که از ابتدای تشکیل این دفتر نقش مهمی در مدیریت و اجرای این طرح‌ها داشت.

وی ضمن ارایه تاریخچه‌ای از تشکیل دفتر طرح‌های ملی گفت: زمانی که ایده تشکیل این دفتر توسط احمد مسجدجامعی در سال 1375 صورت گرفت بحث پژوهش‌های ملی و فراگیر مطرح شد و در سال‌های 76 و 77  کوشش شد تا سه طرحی که در این دفتر طراحی شده بود، ترویج شود؛ این سه طرح شامل «طرح رفتارهای فرهنگی ایرانیان»، «طرح ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» و «طرح فضاهای فرهنگی» بود.

width=448

دكتر گودرزی با بیان اینکه پژوهش صرفاً با اجرا پیش نمی‌رود، یادآور شد: پژوهش نیازمند فضایی است که بتوانیم آراء خودمان را در آن ارایه کنیم و به همین دلیل با انتشار نشریه فرهنگ و پژوهش چنین فضایی فراهم شد.

 


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید