انتخابات، آموزش عمومی و مسئلۀ آب/ ايران در آستانه انتخابات- 29

انتخابات، آموزش عمومی و مسئلۀ آب/ ايران در آستانه انتخابات- 29

انتخابات، آموزش عمومی و مسئلۀ آب


در جامعۀ ما مهم‎ترین فرصتی که در آن همۀ سطوح قدرت با هم مرتبط شده و به هم پیوند می‎خورد، فرصت انتخابات است؛ یعنی، جمع‎بودگی جامعه در این فضای تعلیق مجدداً بازتولید می‎شود، همه می‎فهمند که مسافر یک کشتی هستند نه‎اینکه هرکس مجزا و جزیره‎ای از دیگران باشد. از این جهت فضای انتخابات را می‎توان نوعی فضای تعلیق دانست که درآن همۀ فاصله‎گذاری‎های قدرت و ایجاد تمایز میان سیاسیون و عامه کنار گذاشته می‎شود؛ قدرت در دست منبع اصلی خودش یعنی مردم قرار می‎گیرد و به صور نمادین چرخۀ قدرت مجدداً از مردم به سمت نمایندگان پارلمانی حرکت می‎کند.


به  دلیل تعلیق نظم روزمرۀ قدرت، همۀ جامعه در یک وحدت و همگونی نمادین با هم  قرار می‎گیرند. به عبارت دیگر، حرف مردم در مقابل صاحبان قدرت خریدار و  ارزش دارد. طالبان نمایندگی برای کسب رأی مجبورند خواسته‎های مردم و  نیازهای آنها را بپذیرند و اراده و شعار سیاسی‎شان را در آن راستا مطرح  کنند. به همین دلیل این فرصت جمع‎بودگی/ شدگی را باید فرصتی برای اصلاح  نگرش مردم نسبت به بحران‌های حیاتی جمعی مانند تخریب طبیعت، خشکی و کم‎آبی  دانست. آنچه مهم است آگاهی کنشگران انتخابات (نهادهای حکومتی، کاندیداها و  عموم مردم) از یک مسئله و سهم خودشان در ایجاد آن و مهم‎تر از همه درک درست  از راه حل‎های آن و نحوۀ پیگیری آن است. شرایط انتخابات و فرصتی که برای  شکل‎گیری درکی جمعی از مسائل جمعی است، به ما این امکان را می‎دهد همۀ سطوح  جامعه را از عموم مردم تا کاندیداها (به تبع آن، بعدها مجلس و قانون‎گذاری  و دولت و...) در این درک جمعی از مسئلۀ آب سهیم کنیم.

 

دكتر جبار رحمانی،‌ استادیار انسان‎شناسی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعي، در جستاري كه در  كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده  است به موضوع انتخابات، آموزش  عمومی و مسئلۀ آب پرداخته است.

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.

 

 

 

 

انتخابات و مطالبات زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 27

انتخابات و فرهنگ شهرت/ ايران در آستانه انتخابات-26
ايران در آستانه انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 25

انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف/ ايران در آستانه انتخابات- 24

احزاب شه‎ساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22

تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعده‌هاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19

لنيني‌شدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18

دروغ‌گویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
 
گذار به مردم‌سالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16

اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15

وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14

بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1



 

 

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید